Ti tips til en vellykket messestand

Messene fikk et kraftig skudd for baugen under koronapandemien, som i nesten to år satte en stopper for det sosiale. Mange spådde til og med at digitale løsninger helt ville erstatte de fysiske møteplassene.

Men messen var ikke død!

Folk vil treffes!

Til tross for spådommene kan vi bekrefte at det igjen er yrende liv i messehallene, og tilbakemeldingene fra både besøkende og utstillere viser at messer er en etterlengtet arena og effektiv markedskanal.

Ingenting slår å møte andre bransjefolk ansikt til ansikt, snakke uformelt og løst over enkel bevertning, spontant komme over en spennende, ukjent aktør og ikke minst kunne ta fysiske produkter nærmere i øyesyn. 👀

Våre beste tips

La oss gi deg noen enkle, men nødvendige tips som vi i Appex bruker når vi hjelper kundene våre med å planlegge messestands.

Å investere i en messestand er en stor avgjørelse å ta da den krever både tid og ressurser. Er det verdt innsatsen? Ja, så absolutt! En godt planlagt messedeltakelse gir fantastiske resultater!

Anne Grete Müller, teamleder i Appex
Anne Grete Müller

1. Sett deg mål for deltakelsen

Først av alt må du sette deg et mål med messedeltakelsen din. Dette er viktig for resten av valgene i planleggingen.

Mange er ofte usikre allerede her og kjenner det er vanskelig å ha nok kunnskap, tid og ressurser til å gjennomføre.

Nettopp derfor er vi i Appex her for å hjelpe 🤝

Eksempler på mål

  1. Salg
  2. Bygge merkevare
  3. Generere leads
  4. Nettverking
  5. Rekruttering
  6. Følge med på konkurrentene

2. Finn målgruppen din 💡

Vær til stede på de mest relevante messene, hvor du treffer målgruppen din i størst mulig grad.

3. Snakk til målgruppen din 🗣

Sørg for at standen din tydelig bærer det budskapet du vil formidle. Det hjelper ikke å ha en stor, påkostet stand om ikke den appellerer til de du ønsker å få besøk av. Et godt konsept vil løfte fram det som er viktig for deg å si.

DeepOcean under ONS 2022. Arealmessig ikke den den største standen, men med utnyttet høyde blir den likevel et blikkfang. Messestanden er designet i henhold til DeepOceans visuelle profil, og med videopresentasjon kommer bedriften og deres tjenester enda tydeligere fram.

4. Standplassering 📍

Har du muligheten til å sikre deg en førsteklasses plassering? Ikke nøl med å ta den! Plasseringen kan være forskjellen mellom suksess og fiasko. Ingen vil oppdage deg og dine fantastiske produkter hvis du er gjemt bort i et hjørne.

5. Standdesign 🎨

Husk at standen reflekterer merkevaren din. Tenk også at du må prøve å skille deg ut i mengden og at personalet som står der skal føle seg stolte over arbeidsplassen sin.

Ikke minst må standen fungere som en arbeidsplass de dagene messen pågår. Har personalet alt de trenger for å kunne gjøre en god jobb over lange messedager? Er standen godt tilpasset de aktivitetene du ønsker å gjennomføre med de besøkende?

Spirit Energy sin stand under ONS 2018 er et godt eksempel på hvordan vi kan levere komplette løsninger fra konsept og idé til ferdig bygget messestand. Her var også profilartikler, aktiviteter og bekledning en del av oppdraget.

6. Bemanning på standen 👩🏼‍💼

Sørg for å ha et dedikert og kunnskapsrikt team tilgjengelig for å betjene standen din. De bør være smart kledde, godt forberedt, imøtekommende og i stand til å svare på spørsmål og selge budskapet ditt. Det må også være tydelig for de besøkende hvem som er firmarepresentanter på standen.

7. Markedsføringsmateriell 🔖

Engasjerende markedsføringsmateriell som for eksempel salgsprodukter på display, brosjyrer, visittkort og digitale presentasjoner er et must! Sikre at materialet er informativt, godt utformet og i tråd med merkevaren din. Gi de besøkende noe å ta med seg hjem, for eksempel promoteringstilbud eller prøver.

Husk også at det er lurt å nå målgruppen din på andre arenaer gjennom strategisk markedsføring både før, under og etter messen.

Profilerte kopper for Optimar under Nor-Fishing i Trondheim. Profilartikler bør gi nytteverdi og ha en viss kvalitet for å fungere som merkevarebygger.

8. Interaksjon og engasjement 🤩

Gjør opplevelsen på standen din engasjerende! Arranger foredrag, konkurranser, produktdemonstrasjoner eller arbeidsmøter som får folk til å ville bli værende. Og hva med å servere enkle godsaker for å øke antallet besøkende?

Men husk, hold fokus på målgruppen din og tilrettelegg aktivitetene på standen deretter.

9. Oppfølging 📲

Messen er over, men jobben er ikke ferdig! Legg en plan for oppfølging av de mulige kundene du har samlet inn. Send en takk, tilby mer informasjon eller inviter til en oppfølgingssamtale.

Hold kontakten og konverter potensielle kunder til faktiske kunder.

Foto av messestand for Forskningsrådet på ONS 2022.

Mingleområdet på Norges Forskningsråd sin stand under ONS 2022 ble godt besøkt. Appex spesialdesignet myke krakker i samme form og farger som ikoner fra forskningsrådets egen visuelle profil. I dag gjenbrukes de ved Norges Forskningsråds kontorer i Oslo.

10. Evaluér! 🤔

Det er først når resultatene måles du med sikkerhet kan fastslå om du har oppnådd den ønskede verdien. Noen ganger kan resultatene være vanskelige å tyde, da de gjerne kommer på lengre sikt, som for eksempel ved merkevarebygging. Andre ganger kan du telle opp antall nye leads og kontrakter i det messen stenger.

I Appex evaluerer vi uansett våre leveranser sammen med deg som kunde, med mål om å lære hvordan markeder, trender og strømninger endrer seg og legger premisser for hvordan vi må planlegge framtidens messestands.

Med Appex i ryggen?

Vi vet at det kan være både overveldende og tidkrevende å ta på seg alt dette i en travel arbeidshverdag. Så hvorfor ikke la oss i Appex hjelpe deg med å få til den beste messedeltakelsen?

Vi har lang erfaring og har hjulpet selskaper med messer i inn- og utland. Appex er her for å veilede og bistå deg gjennom hele prosessen – fra idé til ferdig stand. Og vi lover at det blir en morsom og engasjerende reise!

Nøl ikke med å ta kontakt. Vi gleder oss til å skape magi sammen med deg og lage en messestand som får den oppmerksomheten du fortjener! 🥳

Anne Grete Müller

Anne Grete Müller

Teamleder
+47 994 09 333

La oss ta en prat!

Har du et prosjekt på gang? Skriv inn din e-post­adresse, så tar vi kontakt.

"*" obligatorisk felt

Referanser

Vi tilbyr