Alt du trenger å vite om tilgjengelighets­erklæring

Tilgjengelig-hva-for-noe tenker du kanskje? Og hva vil det si for meg? 🤔 Fortvil ikke, her får du svar!

Illustrasjon av PC og grafiske elementer fra Appex-profilen

Hva er en tilgjengelighetserklæring?

Innen 1. februar 2023 har EUs nye webdirektiv gitt pålegg om at alle offentlige virksomheter skal ha en tilgjengelighetserklæring på nettstedet sitt. Erklæringen skal dokumentere hvordan, og i hvilken grad, et nettsted eller digitalt verktøy er designet for å være tilgjengelig for alle.

Hvordan lager man en erklæring?

For å gjøre innføringen enklere, har Digitaliseringsdirektoratet opprettet uustatus.no. Her fyller du ut litt informasjon, får en ferdig generert erklæring og lenker den opp til nettstedet ditt. Det er virksomhetene selv som har ansvaret for utfylling av erklæringen.

Hva skal private virksomheter gjøre?

Private virksomheter har i utgangspunktet ikke tilgang til uustatus.no. Vi i Appex anbefaler likevel alle bedrifter å ha et bevisst forhold til universell utforming.

Nettsteder eller digitale verktøy som er enkle å bruke gir fornøyde besøkende, som igjen kan gi positive utslag for rangeringen i Google.

Skjermbilde av Digitaliseringsdirektoratet sin løsning for å opprette tilgjengelighetserklaering.

Hva skal være med i erklæringen?

Siden 2014 har det vært et krav om at nettsteder skal følge retningslinjene for tilgjengelig webinnhold (WCAG). I Norge forholder vi oss til standarden WCAG 2.0 og 2.1.

Tilgjengelighetserklæringen tar utgangspunkt i kravene til denne standarden, og bør inneholde informasjon om:

Tilbakemeldingsfunksjonen gir brukeren mulighet til å påvirke den universelle utformingen på nettstedet, og setter krav om å ta universell utforming på alvor. Løsningen til Digitaliseringsdirektoratet legger til rette for dette, men man må selv legge inn en lenke til et skjema, e-post eller telefonnummer for behandling av tilbakemeldingene.

Nettstedet skal testes mot kravene i WCAG 2.0 og 2.1, og erklæringen skal peke på eventuelle mangler og tilgjengelige alternativer. Dersom du huker av «nei» må du beskrive hvorfor kravet ikke er oppfylt og hvilke utfordringer dette kan skape for brukeren.

Hva er formålet med erklæringen?

Målet med tilgjengelighetserklæringen er først og fremst å sørge for at en ikke utsetter visse brukergrupper for digitalt utenforskap. Det er lett å tenke at dette kun er en fordel for de med syns-, hørsel-, bevegelses- eller kognitiv funksjonsnedsettelse. Nettsteder med god tilgjengelighet er imidlertid en fordel for alle. Ved å ha fokus på universell utforming sørger en for at alle kan bruke nettstedet, appen, automater eller lignende.

Hva gjør vi hvis vi ikke oppfyller alle kravene?

Selv om det stilles krav til å ha en tilgjengelighetserklæring, betyr det ikke at nettstedet må oppfylle kravene 100%. Digitaliseringsdirektoratet oppfordrer å fokusere på å få lagt ut en erklæring (selv med brudd), og heller jobbe mot å rette opp i feilene etter hvert.

Dette er også noe som kan beskrives i erklæringen, sammen med tidspunkt for når man kan forvente at det er rettet opp. Brukeren får da en oversikt over hva som ikke fungerer, og en har mulighet til å etterspørre informasjon man ikke får tak i.

Vi mangler erklæring, hva gjør vi?

Kort oppsummert er det viktig å ha et bevisst forhold til universell utforming og lage en erklæring med nåværende status. Lag en plan på hva som må gjøres for å holde nettstedet oppdatert og når feil skal rettes opp. Tilgjengelighet på digitale flater er en kontinuerlig prosess som må jobbes med.

Kjenner du på et behov for bistand med dette? Ta kontakt så skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg!

Lykke til!

Hanna Haug Flatebø

Hanna Haug Flatebø

UI/UX-designer

La oss ta en prat!

Har du et prosjekt på gang? Skriv inn din e-post­adresse, så tar vi kontakt.

"*" obligatorisk felt