Anbefaler ChatGPT din bedrift?

AI endrer hvordan bedrifter blir funnet på nett. Her er fem viktige ting du bør vite for å henge med.

17. oktober 2025 — Pål Osmundsen

Flere og flere bruker kunstig intelligens til å finne svar på nettet, ikke bare Google. Dette kalles AI-drevet søk.

I stedet for å søke på tradisjonelle søkemotorer, spør mange språkmodeller som ChatGPT, Copilot, Gemini og Perplexity om å finne produkter og tjenester. Modellene fungerer som smarte assistenter som forstår spørsmål, henter informasjon og gir personlige svar.

I en fersk rapport fra Microsoft AI for Good Lab kommer det fram at Norge er på 3. plass i verden når det kommer til bruk av AI-verktøy på jobb. Det endrer måten bedrifter må tenke synlighet på!

Derfor krever gode treff i AI-søk mer av din bedrift

Ved søk i ChatGPT, for eksempel, gir vi oftest mer informasjon og kontekst i søket, og forventer at AI’en gir et oppsummerende og persontilpasset svar. Der Search Engine Optimization (SEO) har vært konsentrert rundt søkeord og stikkord, blir folk nå mer vant til å stille lengre, mer detaljerte spørsmål til AI og får direkte svar i et naturlig språk. Resultatet er ikke en liste med lenker, men et sammendrag eller noen få anbefalinger av ulike relevante funn.

Selv om det per i dag er søkemotorene som fortsatt er størst, og SEO er en veldig viktig del av det å ha et nettsted, ser vi likevel at det skjer et skifte i måten å søke informasjon, produkter og tjenester på. Brukere finner nå gjerne informasjonen de er ute etter uten å besøke nettsiden. AI-agenten gjør det for oss. På dette feltet skjer det mye – fort – så det er greit å ha noen tanker om hvordan din bedrift håndterer AIO (Artificial Intelligence Optimization).

Forskjellen på SEO og AIO

SEO

Search Engine Optimalization

  • Stikkordbaserte søk
  • 3-4 ord i gjennomsnitt per søk
  • En liste med resultater
  • Google crawler nettsiden
  • Annonser og sponsede resultater

AIO

Artificial Intelligence Optimalization

  • Et mer naturlig språk
  • 23 ord i gjennomsnitt per søk
  • Mer kontekst i søket
  • Et tilpasset svar basert på AI-modellens forståelse
  • Følger lenker og tolker innhold
  • Ikke annonsefinansiert per i dag

Selv om kunstig intelligens endrer måten innhold blir oppdaget og formidlet på, betyr ikke det at vi kan legge SEO på hylla. Tvert imot, mange av prinsippene vi kjenner fra tradisjonell søkemotoroptimalisering er fortsatt helt sentrale i arbeidet med å gjøre innhold synlig for AI-modeller. Strukturen på nettstedet, interne og eksterne lenker, ytelse, og tekniske faktorer som caching spiller fortsatt en avgjørende rolle.

Det som derimot endrer seg, er hvordan synligheten oppnås. Kampen om å bli nevnt av en AI-modell er langt trangere enn å nå topp-plasseringer i søkemotorene. Men! Til gjengjeld kan trafikken du får være betydelig mer verdifull og relevant.

Fem ting å tenke på for å optimalisere din bedrift for søk i AI

1. Innhold 📲

For at AI skal oppfatte din bedrift som en relevant kilde, er det viktig med både kvantitet OG kvalitet i innholdet du publiserer. AI bryr seg ikke om eksakte søkeord. Det er innholdet som er viktigst, troverdigheten i det, og ikke minst om det svarer på spørsmålet som brukeren har.

Det betyr at du må tenke på både mer innhold, oppdatert innhold og innhold av høy kvalitet. Ikke minst er det viktig å spre innholdet på flere plattformer. Bruk både nettside, sosiale medier og PR for å nå ut mer relevant innhold regelmessig.

AI er ofte glad i konkrete tall og faktaopplysninger. Tenk på helheten i innholdet, og hvordan det svarer på de spørsmålene vi ønsker å besvare. Sett deg inn i din målgruppes posisjon: Hvilke spørsmål stiller de? En «Ofte stilte spørsmål»-seksjon er sjeldent dumt for generative søk.

2. Optimal ytelse 🤖

Når innhold skal vurderes av AI-modeller, teller hvert millisekund. Mange modeller har typisk bare 1–5 sekunder på seg til å hente og analysere en nettside. Dersom siden er tung eller kompleks, risikerer man at modellen gir opp og henter informasjon fra et annet sted. Derfor blir tekniske grep som gjør innholdet raskere tilgjengelig og lettere å forstå, viktige for å bli oppfattet av AI.

Se for eksempel til at innholdet ikke er puttet inn med JavaScript. Bruk strukturert og tilgjengelig HTML som gjør det lett for AI å forstå innholdet og hierarkiet, sørg også for at sidene er cachet og at ressurser som CSS og script blir minimert. Bilder og media bør lazy-loades, komprimeres eller lastes fra CDN for redusert innlastningstid.

3. Strukturerte data 📋

Schema markup

Bruk schema markup (JSON-LD) for viktige innholdselementer som produkter/tjenester, kontaktpersoner, ofte stilte spørsmål/FAQ og blogginnlegg.

For WordPress-brukere tilbyr Yoast det grunnleggende av dette: schema markup av organisasjon og breadcrumbs, samt enkle innholdsblokker for FAQ.

llms.txt

Dette er en ny foreslått standard for AIO, og er en fil i rotmappen som henviser LLM-crawlere til viktige sider og informasjon. Altså en fil som kan brukes til å gi instrukser til AI om hvor den skal gå for å finne gitt informasjon, og som peker til kjerneinnhold.

API-tilgang

Du bør ha endepunkter med JSON-formatert data eller RSS-feeds for viktig innhold. For mer komplekse datasett eller informasjon med en viss struktur eller hierarki, kan dette gjøre det enklere for AI å hente ut data, spesielt hvis det også kan filtreres eller gjøres spørringer på API-et. Henvisning til – og instrukser for bruk av – API-et, kan for eksempel gjøres i llms.txt.

For roboter kan styling og scripts, som er ment å gi oss mennesker en god brukeropplevelse, være forstyrrende elementer. AI liker strukturerte data, gjerne i JSON-format.

4. Kilder og autoritet 🌟

Kilder og deres autoritet er viktigere enn før, fordi generative søk er mer opptatt av å bygge et troverdig svar ved å bruke kvalitetskilder. Der hvor SEO setter backlinks og søkeordstettet som viktigst, vil AI også vurdere omdømme basert på tredjepartskilder som medier, anmeldelser og lignende.

AI vil bygge et troverdig svar ved å referere til flere kilder med høy autoritet, så i tillegg til å være fokusert på det aktuelle innholdet i egne kanaler, bør en bedrift eller merkevare også tenke på helheten av sitt omdømme. Hva sier andre på nett om din bedrift? Dette kan være en viktig faktor for å dukke opp i språkmodellenes svar.

5. Bruk verktøy eller søk hjelp ⚒️

AI, SEO og AIO er fagfelter som utvikler seg raskt, og det kan være utfordrende å følge med på både strategier, tekniske krav og nye verktøy. Heldigvis finnes det mange løsninger som kan hjelpe deg på vei, som Semrush, Yoast SEO og Google Search Console for søkeoptimalisering, eller ChatGPT og Perplexity for AI-drevet analyse og innholdsutvikling.

Slike verktøy kan gjøre mye av jobben enklere, men de kan ikke erstatte strategisk forståelse. Da kan det være lurt å samarbeide med et byrå som kan hjelpe deg å bruke både SEO- og AIO-tilnærminger på en helhetlig måte.

Våre tips til AIO oppsummert

  • AI liker konkrete tall og fakta, og strukturert innhold
  • Sørg for å ha oppdatert info på alle plattformer, det styrker troverdigheten
  • Tenk innhold som besvarer spørsmål i en naturlig og hverdagslig tone
  • Seksjoner som «Ofte stilte spørsmål» er nyttig
  • Dra nytte av positive anmeldelser og kundevurderinger – og integrer det på nettsiden
  • Sjekk at du har de tekniske grepene på plass, og pass på at robots.txt ikke sperrer tilgang for AI
  • Ikke glem SEO, søkemotorene er fortsatt størst per i dag
Pål Osmundsen

Pål Osmundsen

Seniorrådgiver og produktansvarlig
+47 416 07 871

Ønsker du en vurdering av din bedrifts synlighet i AI?

Skriv inn din e-post­adresse, så tar vi kontakt.

"*" obligatorisk felt