Når fysiske kundemøter ikke lengre er et alternativ, oppstår et enormt konkurransefortrinn for de som evner å ta i bruk digitale kanaler i sin kundereise.

Her har vi samlet et knippe tips til hvordan du kan utføre ditt tradisjonelle virke i nye kanaler. Beskrivelsene er ment som en lavterskel hjelp-til-selvhjelp-liste med grep og knep du kan utføre selv.

Ønsker du hjelp kan Appex selvsagt bistå med alle seks punktene.

1. Få butikken over på nett

nettbutikk

Det finnes i dag mange enkle og gode løsninger for å få butikken din over på nett. Bruker du iZettle kassesystem, kan du enkelt sette opp nettbutikk som er synkronisert med varelager og kasse.

For bedrifter som ikke bruker iZettle, anbefaler vi å ta i bruk Shopify. Trenger du hjelp med å få satt opp nettbutikk, hjelper vi gjerne til. Vi avpasser ditt ambisjonsnivå, og kan hjelpe med design, produktkategorier, varelagerstyring, betalingsløsning og automatisering av kundedialog via epost. Vi har også eget fotostudio og kan ta profesjonelle bilder av varene dine.

Ta kontakt her hvis du vil komme i gang med nettbutikk i dag.

2. Ta eierskapet over din bedrift på Google

Seksjonen til høyre i bildet er «Google Min Bedrift» (gratis tjeneste fra Google).
Google oppretter bedriftsoppføringer automatisk, men det er ikke alltid informasjonen de legger ut stemmer.
Det kan være feil telefonnummer, feil åpningstider, og gamle bilder.

I dag er det stor usikkerhet rundt åpningstider hos enkelte bedrifter og behovet for å ta kontakt, gjerne med spørsmål om levering, har økt betraktelig under koronakrisen.

Du tar enkelt kontroll over din bedriftsoppføring ved å klikke på lenken «eier du denne bedriften?»

Ta eierskap-Google Min Bedrift

Herfra blir du bedt om å verifisere deg som eier av bedriften. Det holder som regel at du har e-postadresse som samsvarer med domenet til bedriften din. Dersom du ikke har dette, så tilbyr Google også andre verifiserings alternativer.

Trenger du hjelp til å sette opp din bedrift på Google kan du ta kontakt med oss her.

3. Bruk Messenger som kundeservice!

Messenger automatiske spørsmål og svar appex

Mange bedrifter opplever i dag en stor økning i antall henvendelser via Facebook. Med enkle grep kan din bedrift gjenkjenne de mest spurte henvendelsene, og på den måten svare kjapt på de vanligste kundehenvendelsene uten at du trenger å bruke tid eller ressurser på dette.

Automatiske meldinger kan enkelt settes opp med persontilpasninger, slik at dialogen i størst mulig grad oppleves som autentisk.

Slik gjør du:

  1. Gå inn på din bedrifts Facebook-side
  2. Velg innstillinger
  3. Velg så Meldinger i venstremenyen
  4. Scroll så ned til Konfigurer automatiske meldinger og velg Konfigurer
  5. Finn Vanlige spørsmål i venstremenyen og klikk på vippeknappen – da får du opp muligheten til å redigere dine spørsmål (og svar). Opptil fire spørsmål kan vises i begynnelsen av samtalen.

4. Messenger-chat direkte på nettsiden din

Du kan også få Messenger rett inn på din nettside! En av utfordringene med liknende løsninger er treg respons, ettersom bedrifter sjeldent ønsker å passe på både Facebook og en ekstra chat-løsning samtidig. Med Messenger på nettsiden slipper du å jobbe på to forskjellige løsninger.

Mange bedrifter har allerede aktivitet på Facebook, og det er derfor gull verdt å få alle meldinger fra nettsiden inn på samme plattform. Å bruke Messenger på din nettside skaper også en god opplevelse for besøkende. Dersom de tar kontakt kan de få svar umiddelbart.

Dersom du har satt opp automatisk svar, men den besøkende trenger oppfølging fra et menneske, får vedkommende meldingene – og hele chat-tråden – rett inn i Messenger. Man slipper å gå tilbake på nettsiden for å sjekke etter svar, og man slipper å tukle med å svare på e-post.

PS! Du kan selv tilpasse åpningsdialog og gjøre fargeredigering under Innstillinger -> Meldinger -> Legg til Messenger på nettstedet ditt. Til slutt får du et skreddersydd java script. Hvis du er usikker på hvordan dette skal legges inn på nettsiden din så kan det være lurt å få kyndig hjelp. Vi bistår deg gjerne!

5. Selg via nyhetsbrev eller reklame på e-post

Appex DM

Appex DM er et brukervennlig verktøy for å sende nyhetsbrev, reklame og annen informasjon på e-post til mange mottakere på en gang. Ta i bruk muligheten for å drive direkte markedsføring til en stor gruppe på en gang.

Sender du ut via vårt verktøy Appex DM vil du kunne følge utviklingen i sanntid og se hvem som åpner og hvor de befinner seg når de gjør det. I tillegg kan du se omfattende statistikk pr. utsendelse. Blant annet hvor mange som har åpnet e-posten din, hvilke lenker som er mest populære og hvem som har klikket på lenkene.

Les mer om Appex DM her!

6. Sett opp kundedialog via videomøter

møte via Teams

Verktøy for å gjennomføre digitale møter har på rekordtid blitt dagligdags for både våre skolebarn og for et samlet arbeidsmarked. Skoletimer gjennomført på Teams, morgenmøte via Zoom, legetime via Confrere (no) eller workshop via Whereby (no).

Trenger din bedrift hjelp til å få dreisen på videomøter? Ta kontakt, så hjelper vi dere i gang!

Pål Osmundsen
Salgsleder
416 07 871

Trenger du hjelp med å få din bedrift digital?
Legg igjen din e-postadresse og vi tar kontakt.