Det er kun en dag siden årets Webdagene arrangement (alt for tidlig…) sluttet av. Nok en gang må hatten tas av for Netlife Research som leverer to kanondager i Oslo Spektrum. Kvalitets innhold, festivalstemning og det som etterhvert føltes som et gjensyn med 1000 venner og kjente!

Webdagene

Webdagene 2016 – Jostein Magnussen, årets konferansier

Formelen har satt seg – kun tre år etter at Webdagene flyttet inn i Oslos storsal – virker det som om arrangementet kan gjennomføres på månedlig basis. Rutinert.

Alle som har arrangert konferanser av en viss størrelse vet hvor uendelig mange timer arbeid som ligger bak. Forventningene er skyhøye, de beste av de beste (av de beste) foredragsholderne skal sikres, sponsoravtalene spikres så tidlig som mulig, fornyelse av konseptet og ikke minst så mange som mulig billetter skal selges. Jeg hadde selv det kommersielle ansvaret for årets Social Media Days, sammen med flinke folk i Conventor og reklame nestor/guru Nils Petter Nordskar, og har i hvert fall et lite innblikk i hva som skal til for å lykkes. Webdagene 2016 var etter alle parameter en braksuksess.

På vegen ut dørene tok jeg en 2 minutters detour for å  gi en aldri så liten high five til teknisk team – for vel blåst arrangement – en lysrekke som laget litt discostemning under Nicholas Felton sitt sinnsvake prosjekt, The Feltron Annual Report – var eneste glitch jeg fikk med meg.

Hva får du igjen for å bruke «årets konferanse budsjett» på nettopp Webdagene?

Mange bedrifter tar seg kun råd til å delta på ett slik arrangement i året. I skarp konkurranse med utenlandske storebrødre som Le Web, SXSW, Web summit, Inbound osv. er det ingen lett oppgave å sikre seg over 1000 betalende deltakere.

I en Instagram mention ble jeg også gjort oppmerksom på at min tidligere kollega Lars Pettersen, fra Santander Consumer Bank Danmark hadde tatt turen fra København for å oppleve Webdagene. Med glimrende foredragsholdere fra både Danmark (Trine Falbe) og Sverige (Erik Modig) – står kanskje nettopp det nordiske publikumet for tur i neste versjon av Webdagene. Jeg håper det.

Size matters?

Ja, til en hvis grad. Spektrum er ingen billig stue å leie, vi snakker seks nuller, og det er før en har ikledd den festtøy. Kvalitet koster. Samtidig kan nok de fleste som har vært på en av de store overnevnte markedskonferansene skrive under på at størst, ikke nødvendigvis, er best.

Kilometer med kø før alle de mest populære foredragene, og et program som kan gjøre den mest ihuga Roskilde-gjengangeren svimmel. Webdagene er en stor konferanse (etter norsk skala), men for et romslig lokale som Spektrum, er den enn så lenge, akkurat passe.

Tekst fortsetter under bildet >

1000 venners gjensyn

For utenbys* bedrifter som Appex ( *vi har et lite distriktskontor tvers over Jernbanetorget – Helt Sentralt), er Webdagene et høydepunkt. Treffe igjen tidligere kolleger, venner, bransjekjentfolk, og ikke minst møte nye folk og nye impulser.

webdagene-ballbingen

Ballbingen ble kanskje aller mest brukt av Haugalandsdelegasjonen

Med dempet futuristisk belysning og mange sosiale treffpunkter er Webdagene den konferansen jeg har besøkt, som har løst sosialiseringsbiten aller best. Hvem har ikke vært alene i fullt opplyste konferanseomgivelser og lurt på hvordan en kan bli med i dialogen? Før vi fikk smarttelefoner aka støttekontakten aka «jeg har det for travelt med å svare på mail til å snakke med noen», var det enda verre. Med sosiale soner for hver tiende meter – hvor en i uformelle omgivelser kan lade «tidstyven», er Webdagene perfekt lagt opp til å slå av en prat med totalt fremmede. I <3 it!

Dette er best practice som ALLE konferanser bør lære av. Den digitale bålplassen som ble introdusert på Webdagene i 2014, var rett og slett fantastisk.

Hvorfor reiser man på konferanse?

1. Faglig påfyll – karakter til Webdagene 2016 = 16 av 16
2. Nettverksbygging – karakter til Webdagene 2016 = 16 av 16
3. Ha det sosialt og gøy! – karakter til Webdagene 2016 = 16 av 16

 

Webdagene 2016 = full pott!

Med sosiale soner for hver tiende meter - hvor en i uformelle omgivelser kan lade "tidstyven", er Webdagene perfekt lagt opp til å slå av en prat med totalt fremmede. I <3 it!

— Entusiastisk Webdagene gjenganger fra Haugalandet

Så hva handlet Webdagene EGENTLIG om?

Webdagene frontfigur, Netlife Research gründer og markedssjef Jostein Magnussen, åpnet showet med å si at årets konferanse ikke skulle handle om «inbound», «programatic», «native» og andre buzz words.

Så hva handlet egentlig Webdagene om? Jo, foredragsholdere av internasjonal klasse som på tverrfaglig vis presenterer det de er best på (i verden?), som igjen enten er direkte overførbart til prosjekter du selv holder på med, eller inspirerer deg til å tenke litt annerledes enn før du kom på konferansen.

Det er lett å henge seg opp i nisjeforedrag, og tenke at dette er irrelevant for meg. Feil! Du vil alltid få et visst utbytte av hvert eneste foredrag, om du vil eller ei. Hjernen får det med seg, og små idékorn blir sådd. Du har ikke nødvendigvis mulighet til å kjøre intense ukes-sprinter som Braden Kowitz fra Google Ventures snakket om, men du tok deg gjerne i å tenke at hans tips om å lage prototyper i et enkelt program som Keynote/Powerpoint i stedet for å flikke alt for lenge i Photoshop for å få en moch-up perfekt – er godt poeng, som kan gjøre deg mye mer effektiv i begynnelsen av en design/utviklingsfase.

For meg personlig er det sådd nok frø til å fylle en hel åker med nye ideer, og mandag, med nye prosjekter på jobb kan nesten ikke komme raskt nok!

Mine favoritter fra årets arrangement

Alle foredragene ligger tilgjengelig her, med både video, sammendrag og slides. Verdt å en titt. Klarer du ikke å sette av to hele dager og se alle foredragene, finner du mine personlige favoritter her:

Enjoy!

#theconferencecommitment

Første jobbdag etter enhver konferanse kommer det spørsmål fra kolleger – hva har du lært?

Appex’erne skal få svar og for å sikre at årets Webdager blir noe mer enn inspirasjon – får en fysisk manifestering, har jeg beholdt festival-armbådet på. Det klippes først når MINST EN idé, ett prosjekt, ett produkt eller én prosess har blitt implementert – som kan direkte relateres til noe som ble plukket opp på på Webdagene 2016.

Jan Thomas Rantaniitty, Fagleder digitale medier, Appex

Noen bilder fra Webdagene 2016 (mobil)