Fem tips for en bedre brukeropplevelse

Hva skal til for at nettstedet ditt skaper verdi for deg og din bedrift? 🤔

Et brukervennlig og velfungerende nettsted er et viktig verktøy for å nå målene dine, uansett om du vil nå flere kunder og øke salget, eller formidle informasjon og påvirke i riktig retning.

La oss se nærmere på fem nøkkelfaktorer som bidrar til å skape en bedre opplevelse!

1. Et godt førsteinntrykk 🤩

Uansett om vi liker det eller ikke, tar vi mennesker mange bestemmelser i løpet av de første sekundene i møte med et nettsted. Vi gjør oss tanker om relevansen, utseende, kvalitet, brukervennligheten og kredibiliteten til nettstedet og tjenestene de formidler.

Førsteinntrykket har altså mye å si for om brukeren får en positiv innstilling til nettstedet ditt, og det rent visuelle spiller en viktig rolle her. Invester i et gjennomgående design på siden, for å bygge tillit og merkevare.

Bruk samme farger, skrifttyper, ikoner – generelt en visuell stil som identifiserer virksomheten. Dette skaper en helhetlig opplevelse og gjør det enklere for brukerne å forstå nettstedet ditt. Ta også hensyn til faktorer som leselighet, og kontrasten mellom teksten og bakgrunnen for å sikre at innholdet er synlig.

2. Enkelt å finne fram ✅

At det er enkelt å navigere i nettstedet er kanskje den viktigste faktoren når det kommer til brukervennlighet. Brukerne må kunne finne det de leter etter uten for mange klikk, og de må enkelt kunne tyde hvilke elementer på siden som er klikkbare.

Plasserer du elementer som menylinjer eller knapper på en intuitiv måte, reduserer du frustrasjon og forbedrer brukeropplevelsen. Husk også å tilby navigasjonsmuligheter og innholdsforslag som gir brukeren sjans til å utforske mer av nettstedet eller tjenestene dine. Dette øker oppholdstiden på nettsiden din og er bra for søkemotoroptimalisering (SEO).

3. Tilgjengelig for alle 😄

Husk å inkludere alle typer brukere! Nettsteder skal etter loven følge minimumskravene til universell utforming (også kalt WCAG-kravene), og ved å følge disse åpner du nettstedet ditt for flere brukere og kunder, og sikrer deg bedre SEO. Du finner mer om dette og kravene UUtilsynet sine nettsider.

Mellom 15-18 % av Norges befolkning anses å ha en form for nedsatt funksjonsevne. Tenk da bare på hvor mange flere du kan vise fram tjenesten, produktet eller merkevaren din til når du gjør nettstedet tilgjengelig. Det kan ha merkbar effekt på både rekkevidde og bunnlinjen.

4. Tydelige tekster 💬

Godt skrevne tekster som får fram budskapet og engasjerer leseren er et must! Tenk også over mengden informasjon – det må ikke være for mye, men heller ikke for lite.

I tillegg til tekster som er korte og konsise, bør du bruke en kombinasjon av skrifttyper, -størrelser og -farger som er lette å lese på siden. Unngå for små skriftstørrelser hvor leseren må zoome inn for å lese innholdet. Del opp teksten med overskrifter, avsnitt og punktlister for å gjøre den mer leservennlig.

5. Testing, testing! 🤓

Hvordan kan du finne ut om nettstedet er brukervennlig? Spør de som faktisk skal bruke det!

Når du er dypt inne i din egen bedrift, fagområde eller tjeneste, kan du rett og slett for mye til å kunne klare å kvalitetssikre brukervennligheten på egen hånd. Tester du nettstedet på reelle brukere, får du som oftest informasjon om hvor brukervennlig sidene er, som du ikke nødvendigvis ville fått uten. Og med det kan du optimalisere nettstedet etter brukernes behov!

Sammen om gode løsninger 🤝

I en travel hverdag kan det være vanskelig å finne tid til alt, så hvorfor ikke la våre UX-designere og utviklere ta en titt på saken? Vi i Appex hjelper deg gjerne med analyser og råd på veien mot et brukervennlig nettsted.

Sammen skaper vi en nettside som ikke bare tilfredsstiller brukernes behov, men også gir en god opplevelse, fører til et positivt omdømme og hjelper deg å nå dine forretningsmål!

Cathrine Dreyer

Cathrine Dreyer

Teamleder
+47 970 99 077

La oss ta en prat!

Har du et prosjekt på gang? Skriv inn din e-post­adresse, så tar vi kontakt.

"*" obligatorisk felt