I dag er kunden på internett og skal du skape oppmerksomhet rundt merkevaren din, må du også være der.

Derfor bør du sørge for at digitale kanaler utgjør en stor del av mediemixen din!

Digitale kanaler – mange virkemidler

For å lykkes med markedsføring i digitale kanaler må du kjenne til de virkemidlene som finnes. Vi deler dem gjerne i tre kategorier – kjøpt, eid og fortjent oppmerksomhet.

Kjøpt oppmerksomhet

Dette er oppmerksomheten du får via internettsider der du betaler for plassering av reklame, enten i form av en såkalt nettbanner eller som for eksempel betalte søk i Google Adwords. Du bestemmer innholdet i reklamen, men har ikke full kontroll på hvilken kontekst den står i.

Du kan være spesifikk på hvem du vil nå, helt ned på interesser, alder og kjønn, ja til og med hvilken bransje mottaker jobber i.

Med kjøpt oppmerksomhet skaper du kjennskap og bevissthet til merkevaren din, og du kan på kort tid nå ut til mange for en relativt rimelig penge.

Eksempel på kjøpt oppmerksomhet. Bannerannonse på h-avis.no for Meglerhuset Rele.

Eid oppmerksomhet

Eid oppmerksomhet får du gjennom kanaler der du selv lager innhold og som du har full kontroll på. En av de vanligste eksemplene på dette er nettstedet ditt, men også andre sosiale nettverk kan være aktuelle, for eksempel en blogg eller Facebook-siden din.

Jo flere eide kanaler du har, jo større er sjansen for å øke tilstedeværelsen av merkevaren din i den digitale sfæren. Og det flotte er at du da slipper å dele oppmerksomheten din med andre.

Et eksempel på eid oppmerksomhet. Vår egen nyhetsmelding på appex.no.

Fortjent oppmerksomhet

Dette er oppmerksomhet hvor kunden din blir kanalen – en online jungeltelegraf. Det er ofte et resultat av kundens oppfattelse av produktet ditt, basert på de to ovenstående virkemidlene – informasjon som plasseres i eide kanaler og reklame i betalte kanaler.

Her er det kunden som omtaler merkevaren din, og du har ikke kontroll over hva som blir sagt eller gjort. Kunden er bærer av din kommunikasjon – på både godt og vondt.

For å oppnå fortjent oppmerksomhet er det viktig å skape en relasjon med målgruppen, slik at du i størst mulig grad kan styre kundens engasjement og dermed få han/hun til å snakke godt om deg og ditt produkt.

Eksempel på fortjent oppmerksomhet. Byggfirmaet A. Utvik gir bort 85.000,- til vinner av konkurranse. Stor grad av positivitet og viralitet.

Eksempel på fortjent oppmerksomhet. Byggfirmaet A. Utvik gir bort 85.000,- til vinner av konkurranse. Stor grad av positivitet og viralitet.

Riktig mix for optimal effekt

Hver for seg spiller disse virkemidlene en viktig rolle i din digitale markedsføring, men den optimale effekten får du først når mixen er riktig dem imellom slik at de skaper synergier for hverandre.

Det finnes ingen fasit på hva som er riktig mix, svaret er aldri det samme. Forholdet avhenger blant annet av bransje, produkt og størrelsen på det totale markedsbudsjettet ditt.

Kontakt meg gjerne for en uforpliktende prat om digital markedsføring og hva du kan gjøre i din bedrift!