Vi er tilbake fra tidenes studietur til New York! Bli med på baksiden og se hvordan vi «tok an heilt ut» :-)

I Appex er vi opptatt av employer branding og vi benytter enhver anledning til å bygge opp under vår kultur og merkevare. Studieturen til New York var intet unntak og vi la inn en ekstra dose lidenskap for å prøve å skape en bedre opplevelse for våre ansatte med følge.

Jeg håper du sitter igjen med noen gode ideér, om ikke annet noen gode tips til din neste New York tur. Hører gjerne hva du synes i kommentarfeltet nedenfor.

Bakgrunn

Det hele begynte for halvannet år siden da vi satte oss noen hårete mål og bygget Diner og New York vegg for å motivere oss til å oppnå dem. Vi har jobbet steinhardt – og innfridd.

60 Appex’ere kunne dermed nyte The Big Apple i en utvidet pinsehelg 2015.

Starten – logo og uttrykk

Vi prøvde å tenke på hele turen som et konsept. Ethvert konsept bør ha et konsistent uttrykk for best mulig gjenkjenning og effekt, og det første vi gjorde var derfor å lage en egen logo til turen – basert på vår egen profil.

appexnyc_logo

I tillegg laget vi et uttrykk med the New York skyline og Frihetsgudinnen, som for anledningen holder Appex-stjernen i hånden :-)

appexnyc_skyline

Samlet har dette været grunnlaget for alle aktivitetene i forbindelse med turen.

Koffertene

Med uttrykket på plass var det bare å starte arbeidet med «effektene». Vi så for oss hvor kult det ville være med like kofferter til alle. Tenk på flyplassen og ellers når reisefølget var samlet med like kofferter – det hadde vært nice!

Valget falt ned på en stor hvit variant fra Epic som vi mente ville bli en god ramme for det blå uttrykket som vi tenkte å foliere på. 40 kofferter ble bestilt (en til hver ansatt).

En sen ettermiddag i april ankom bilen med den dyrebare lasten. Vi pakket ut og plasserte dem i The Appex Diner med klar beskjed om å ikke røre…

kofferter

Vi visste at de ansatte ville bli nysgjerrige. Hvordan skal vi se hvem som eier hvilken? Er det noe oppi mon tro? Juhu, vi får koffert! Kundene som kom på besøk ble også interessert. De ansatte fikk muligheten til å fortelle. Spennende!

Samtidig jobbet vi hardt i kulissene med designet av folien. Det ble en del klipp og lim, men vi endte til slutt opp med ekstra «skyskrapere» på sidene hvor vi påførte navnet til de reisende. Vi måtte jo ha navn med, ellers hadde det blitt vanskelig å finne kofferten sin på bagasjebåndet :-)

Her kan du se prototypen – Appex New York koffert «in the making».

appexnyc_koffert2

Så, på ettermiddagen 16 dager før avreise, var det klart for foliering. Vi likte det vi så!

IMG_1391

IMG_1402

Her er også en liten snutt som i detalj viser påføringen – kyndig utført av Ivan fra Tonjer Skilt og Dekor.

Resultatet!

IMG_1474

Når vi la ut bildet av de ferdige koffertene i sosiale medier fikk de stor oppmerksomhet. Det var flere som tok kontakt og ville kjøpe… Hyggelig, men disse finnes i limited edition only :-)

Nedtelling

Samme kveld startet vi også nedtellingen på våre interne skjermer for digital skilting. Ett bilde pr. dag med antall dager igjen til avreise. Ingen tvil om hva som var i emming!

Lyden

Vi laget til og med en egen låt med tema New York (takk Åshild for vokalen!) og Multimedia-avdelingen ble så begeistret da de kom på jobb dagen etter og så koffertene at de laget følgende videosnutt. Den fikk også god fart i sosiale medier og er sett av mange tusen – og det uten promotering.

Men hva skulle vi ha oppi koffertene? Jo, det hadde vi planlagt - i detalj.

Magasinet

Vi produserte et glossy magasin på 56 sider med program og informasjon om turen – og ikke minst masse tips og informasjon om New York generelt.

appexnyc_magasin_1

Ingen bilder i hele verden kan rettferdiggjøre feelingen, man må faktisk holde det i hånden for å skjønne hva det er, hva det gjør med deg. Ta en tur innom oss, så skal du få se. Du kan også bla gjennom hele PDF’en nederst i dette blogginnlegget.

appexnyc_magasin_2

Hvert magasin er dessuten unikt. Helt diskret nederst i innledningsteksten takker vi nemlig hver enkelt ansatt (og eventuelt følge) med deres eget fornavn. Det er noe spesielt ved det – å åpne et trykt magasin og helt tilfeldig i en tekst bli møtt av en takk og ditt eget navn. En bedre opplevelse!

Flere av de ansatte trodde det var trykkfeil – «Er det virkelig slik at mitt navn står i alle?» Eh…nei :-)

appexnyc_magasin_personifisering

Våre ansatte har virkelig satt pris på magasinet og vist det fram til venner og familie. Ja, vi hørte til og med at noen bedre halvdeler hadde tatt det med seg på sin arbeidsplass og vist det rundt. Herlig!

appexnyc_magasin_31 appexnyc_magasin_4

Appex Kolleksjonen 2015

Så var det årets Appex-kolleksjon. Ingen bedre anledning enn å lansere oppi kofferten! Det ble Berkley pique med logo og det norske flagget, både dame- og herremodell. I tillegg T-skjorte med frihetsgudinnen på ryggen – og en praktisk vindjakke med logo på brystet.

IMG_1739

Alt sammen pent pakket inn i sort silkepapir til hver enkelt av de 60 reisende i riktige størrelser. Phew!

IMG_1633

Det var en heftig, men kjekk dugnadskveld. Takk til Jorunn og Kitty, jeg bare spratt rundt og tok bilder :-)

IMG_1943
IMG_1751
IMG_1817
appexnyc_t-shirt

appex_nyc_suitcase_all

Selfie-stangen og #appexnyc

Men vi gav oss ikke der. Helt bakerst i magasinet laget vi en konkurranse som oppfordret til å ta «selfies» i New York – selvsagt på egen hashtag: #appexnyc.

appexnyc_selfie

Det skulle ikke stå på utstyret. Oppi kofferten la vi med en hendig selfie-stang med fjernkontroll – i profilert futteral.

appexnyc_selfie_package

They loved it! Her ser du for eksempel Glenn-Vegar og Stian i aksjon på toppen av Rockefeller Center. Empire State Building i bakgrunnen.

Passmappen og billettene

Så var det billettene. What to do? Jo, vi ville gjøre noe mer ut av dem enn å gi ut disse standard kjedelige lappene fra reisebyrået. Appex New York tickets gikk i trykken!

appex_nyc_tickets21 appex_nyc_tickets3

Så fikset vi en praktisk «passmappe» med logo hvor billettene passet finfint i forlommen.

appex_nyc_tickets1

I tillegg trykket vi en miniversjon av programmet som vi la inni mappen slik at det var lett tilgjengelig.

appexnyc_program

Vi synes mappene ble veldig bra – og har fått mange gode tilbakemeldinger. Noe sier meg at de kommer til å gjøre nytte for seg på mang en familietur framover også.

Mediadekning uken før

I dagene før avreise nådde ryktene media og vi synes det var veldig kjekt at både Karmsund og TV Haugaland laget reportasje om turen vår.

Ut på tur!

Så var endelig dagen her og vi var «on our way!».

Times-Square-veggen på Deco skulle bli ekte Times Square i New York! Lunsj i The Appex Diner skulle byttes ut med lunsj i en ekte amerikansk diner. Vi skulle på spennende bedriftsbesøk og var klar for å studere både fag og kultur!

appexnyc_onourway_1

Koffertene viste godt igjen! Det var faktisk flere helt ukjente som kom bort til oss for å høre hva dette var for noe. Kult!

appexnyc_onourway_3

Velkommen med cupcakes og vin

Vel framme på hotellet hadde vi en liten overraskelse på lur.

På forhånd hadde vi laget vin-etiketter, cup-cakes-design og et velkommen-kort. Et bakeri var satt i sving i storbyen og representanter fra reiseselskapet og hotellet hadde med kjærlig hånd klargjort og plassert ut velkomstpakken på hvert enkelt rom. Også her personifisert med navnet til hver enkelt.

appexnyc_velkommen appexnyc_velkommen_kort

Reaksjonene lot ikke vente på seg :-)

appex_nyc_welcome_fb_post

Appex på storskjerm i New York!

Så, under frokosten neste morgen var det duket for Appex på storskjerm!

I vår research rundt hotellet la vi merke til en stor reklameskjerm på andre siden av gaten og det hadde jo vært magisk å fått til noe Appex-greier på den? Vi gjorde en deal og fikk det til!

Hver dag mellom 8 og 11 snurret det kun Appex animasjoner på den skjermen!

Det var en del Appex’ere som virkelig våknet til under frokosten for å si det slik, spesielt den første dagen. Tenk å stå der med tallerkenen som du nettopp har overlesset med din første «american breakfast», og så ser du opp – og der, midt i New York snurrer reklame for din egen arbeidsplass, fra lille Norge, på storskjerm ute i gaten! WOW, for noen herlige reaksjoner vi fikk.

Her kan du se en liten snutt som viser opplegget.

Og her den ene animasjonen som vi laget for anledningen.

Bedriftsbesøk

En viktig del av studieturen var bedriftsbesøkene. Utviklerne våre fikk innpass hos selveste Fog Creek. Selskapet står bak blant annet Stack Overflow og Trello og er kjent for å være et av de fremste utviklingsmiljøene i verden.

IMG_0463 appexnyc_fog_creek_1

IMG_0467

I tillegg besøkte vi nordmannen Bjørn Holte som har bygget flere selskaper i New York og som lever den amerikanske drømmen.

appexnyc_study

appexnyc_bmobilized_1

appexnyc_bmobilized

Det var totalt sett noen meget vellykkede dager der vi fikk følt på hvordan det er å jobbe i New York og snakket med mange likesinnede.

Aktiviteter

Ellers visste Appex’erne å ta for seg av alt det New York har å by på. To absolutte høydepunkter for de fleste var helikopter sigtseeing og limousine vorspiel. Slik så det ut i det helikopteret jeg var med i.

Og her er et kjekt bilde fra limousine-turen, selvsagt tatt med Appex selfie-stang. I et øyeblikk der følte både Eivind og jeg at vi var superstjerner – living the dream!

appexnyc_limmo

Det var ellers meget god stemning i de fire bilene. Nice!

11270670_984762098223264_8268276466631230689_o

Appex bordkort på Buddakan

Lørdag kveld spiste vi middag på Buddakan – en sånn kjendis restaurant som blant annet har vært med i TV-serien Sex and the City. Også her hadde vi gjort en del forarbeid for en bedre opplevelse. Vi laget bordkort til hver enkelt og fikk restauranten til å sette de på planlagt bordsetting.

Ikke bare hadde vi navn på, men også en tekst på baksiden som sa litt om hver enkelt. På den måten hadde de som satt ovenfor hverandre informasjon om hverandre. Genialt om vi skal si det selv og snakk om icebreaker!

appexnyc_bordkort_1 appexnyc_bordkort_2

Takk for turen!

Så var det ubønnhørlig tid for hjemreise, og mens vi alle hygget oss på nattklubben 230 Fifth den siste kvelden, var personalet på hotellet i full sving.

Alle rom ble utstyrt med takk-for-turen-kort, vannflasker og Pringles – selvsagt med Appex etiketter. På kortet fikk vi også festet en Ibux, siden det sikkert ble en sen kveld…

appexnyc_takkforturen_21

Her kan du se en liten snutt fra klargjøringen før vi sendte alt «over there».

Oi, oi, dette må være verdens lengste blogginnlegg :-)

Men siden du henger med enda, vil jeg bare vise deg en ting til – og det er takkekaken vi sendte Tveit Regnskap når vi kom hjem.

Takk for hjelpen!

Tusen takk Bjørn, Oddbjørn, Svein Olav, Jarle H. og alle dere andre i Tveit for at dere hjalp til på Appex Helpdesk mens vi var på tur!

appexnyc_kake_tveit

Tusen takk også til våre samarbeidspartnere som på hvert sitt vis har bidratt til at turen ble en suksess:

Bla i magasinet

Her kan du bla i hele PDF’en.

Tore Fremmersvik

Tore Fremmersvik

Daglig leder

Tore er partner og daglig leder i Appex. Han brenner for teknologi, markedsføring og organisasjonsutvikling. Tore kan kontaktes på e-post tore.fremmersvik@appex.no eller telefon 982 17 647.