Visuell identitet
Opplev Avaldsnes er kommersiell formidler av Avaldsnesområdet — Norges eldste kongesete.
Bakgrunn
I 3000 år satt fyrster og konger på makten over Avaldsnes og kontrollerte skipstrafikken gjennom Karmsundet. Det var også her Harald Hårfagre hadde sin kongsgård.
Hvert år arrangerer Opplev Avaldsnes Vikingfestivalen og Middelalderdagen for å gi små og store et underholdende og lærerikt innblikk i historien på Avaldsnes. Opplev Avaldsnes ønsket å formidle historien til området i en ny identitet og logo. Med dette som utgangspunkt var temaet klart.
Resultatet
Vi utviklet en identitet og logo som trekker tydelige assosiasjoner til vikinger og det historiske området. Logoen formidler den mektige bakgrunnen med blant annet Olavskirken og ravnene Hugin («Tanken») og Munin («Minnet»). Elementene er samlet innenfor en sirkel som skal symbolisere et beskyttende skjold.
Selve navnetrekket ble utformet med et formspråk inspirert av Futhark — den første runerekken.