Med kart og kompass på Frogner

Vi er i hovedstaden og skal spise på restaurant Sawan, vi gleder oss!

Bord er reservert gjennom bestillingsmodulen på hjemmesidene som fungerte utmerket.

Vi har imidlertid aldri vært der før, og må sjekke hvor restauranten ligger. Vi åpner kartet som ligger på kontakt-siden og ser til vår store overraskelse at restauranten er stengt på permanent basis!

sawan

Men vent, vi bestilte jo nettopp bord!?

En kjapp e-post og restauranten sender oss et hyggelig svar tilbake:

Tusen takk for din henvendelse. Det er vi klar over. Beklageligvis er tydeligvis ikke Google interessert i å rette dette opp. Vi har forsøkt å kontakte de vedrørende dette siden vi åpnet. Velkommen i morgen – vi gleder oss!

Vi ble litt bekymret der et øyeblikk.

Nå viste det seg at det ikke var Google sin feil, men nettstedet til Sawan som linket til feil restaurant hos Google (den het tidligere Le Canard). Dette er nå rettet, men viser hvor viktig og essensiell informasjon et kart kan gi.

Kartet er menneskets eldste navigeringsverktøy

25% av all nettbruk foregår nå via smarttelefoner. Sannsynligheten for at brukeren står ute i gaten og åpner hjemmesiden din for å finne ut hvor bedriften din ligger er stor.

Tenk på hvordan kunden ser deg utenfra. Enten du driver restaurant, varetransport eller avfallshåndtering så vil et kart gi brukeren mulighet til å rette blikket raskt og automatisk mot sitt interesseområde.

Et interaktivt kart kan inneholde og sortere store mengder informasjon som brukeren trenger. Tradisjonelt kan være utradisjonelt om man velger å sette et kart som åpningsbilde og utgangspunkt for navigering på ditt nettsted.

Når vi søker etter et bestemt bilmerke på Finn.no for eksempel, hvorfor vises ikke alle i et kart med knappenålshoder og en prislapp?

Det stadig voksende utleienettverket airbnb har gjort dette og tar utgangspunkt i geografien når man åpner nettstedet. Hvor vil du reise? Selskapets kjerneprodukt, som er å finne et rimelig privat overnattingssted, har selvsagt kartet som et sentralt utgangspunkt.

airbnb

Vi i Appex har også benyttet kart i våre løsninger, for eksempel til sykkelløpet Hårfagrerittet. Her er det lagt inn ulike typer informasjon, med enkel og god navigering på de innholdselementer som er viktige for deg langs løypen.

Skjermbilde-2014-10-07-kl-104033

Et kart er helt sikkert ikke det riktige startstedet for ethvert nettsted, men det er en god øvelse å sortere ditt innhold for å lære mer om egen forretning og bedrift.

Om du er interessert har Rhys Little en god artikkel som gir flere eksempler på hvordan kart kan integreres i nettsider på en god måte.

…og forresten, vi fant fram og maten var utmerket :-)