Skal vi treffe dagens kunder, må vi bevege oss utover passiv reklame og skape meningsfulle interaksjoner med dem!

Disse interaksjonene skjer nå på tvers av flere skjermer gjennom TV, PC, smarttelefoner og nettbrett.

Kundene er blitt avhengige av sine duppedingser og stadig mer sulten på umiddelbar, relevant informasjon. Våre kunder sitter ikke lenger bare foran PC-en. De sitter i sofaen med nettbrettet på fanget og finner drømmeferien – gjerne mens de ser på TV og sjekker nye stillingsannonser via mobilen.

De shopper og tar med seg duppedingsene på hytta, og i senga. De er 15, 20, 30, 40 og 50. De er menn og kvinner. De er mødre, fedre, sønner og døtre. De er studenter og fagfolk.

90% skjerm, 10% annet

De er gjerne koblet på nett 24/7. Vi har kommet dit at vi rett og slett kan nå kundene hele døgnet, men da i ulike kontekster. Google har funnet ut at hele 90% konsumeres på skjerm og bare 10% i tradisjonelle kanaler.

Kilde: Google – The New Multiscreenworld

Innsikt – for å utnytte mulighetene

Når hele 90% av media interaksjonen er basert på skjermer, er det nødvendig at vi skaffer oss innsikt i flerskjerms-atferden til kunden. Vi må forstå konteksten der kunden er mer mottakelig for reklame og vi må tilrettelegge for sømløse overganger fra skjerm til skjerm.

Nå er det ikke nødvendigvis slik at det er et enten-eller-valg for hvilken skjerm som benyttes til hva. Kunden velger gjerne å ta i bruk flere skjermer til alternativene som allerede er tilgjengelige. Det finnes likevel noen godt dokumenterte forskjeller.

Smarttelefon

Smarttelefon er det vanligste utgangspunktet for aktiviteter på nett. Den sørger for at kunden til enhver tid er tilkoblet – uansett hvor han eller hun er. Den brukes på farten, eller i hjemmet – gjerne når man trenger informasjon raskt og umiddelbart. Smarttelefonen brukes i stor grad til å kommunisere med folk og ikke minst når man vil bli underholdt.

PC

PC er den vanligste skjermen når en skal utføre mer komplekse aktiviteter på nett. Kunden vil gjerne holde seg oppdatert, og er da mer oppgaveorientert og vil finne informasjon – finne ut av noe som krever mer tid og oppmerksomhet. PC brukes helst på jobb eller hjemme.

Nettbrett

Nettbrett er ofte utgangspunkt for shopping og planlegging av turer. Den brukes i hovedsak hjemme eller på reise – når man har litt tid til overs og vil slappe av. Den benyttes i stor grad til underholdning, men også til å surfe og kommunisere med.

TV

TV blir som oftest sett på hjemme og om kvelden, ofte sammen med andre. Den gir underholdning og står ofte på i bakgrunnen, mens man gjør andre oppgaver.

Hvordan samhandler skjermene?

Hvordan de ulike skjermene brukes i forhold til hverandre er varierende, men vi kategoriserer ofte bruken som følger:

Sekvensiell bruk

Kunden flytter seg fra én enhet til en annen for å utføre en oppgave. Vedkommende sitter for eksempel på bussen og leser e-post og mottar ”dagens tilbud” om rabatt på en weekend-tur til Paris. Han blir trigget og går inn på nettsiden til reiseselskapet via PCen sin for å lese mer om denne turen, for så å vurdere om det kan være aktuelt å gripe sjansen.

Simultan bruk

Kunden bruker flere skjermer samtidig, der han foretar en relatert eller urelatert aktivitet. Han sitter for eksempel og ser på TV og fatter interesse for et produkt i en reklamefilm, tar frem mobilen og søker etter produktet på nett (relatert aktivitet). Eller det motsatte, kunden kjeder seg med TV innholdet og tar frem nettbrettet eller smarttelefonen for å gå på Facebook.

Kunden forventer mye!

Kunden har i dag en forventning om at informasjonen, innholdet eller tjenesten han til enhver tid har behov for, er tilgjengelig på hvilken som helst skjerm, og i hvilken som helst kontekst.

Dersom vi er i stand til å skape opplevelser som logisk flyter fra en skjerm til en annen, vil kundene få det de ønsker, når de ønsker det, der de befinner seg.

Vi må sørge for at vi er til stede med riktig budskap når kunden selv har behov for våre produkter og tjenester. I motsetning til tradisjonell reklame, skal vi nå forsøke å tilføre kunden verdi, fremfor å avbryte kunden i det han forsøker å gjøre.

Noen tips til slutt

For å nå ut til og engasjere kundene som i dag er aktive flerskjerms brukere, må vi fokusere på medieplaner med stor vekt på mobile enheter – og da spesielt smarttelefonen. Så hva bør vi tenke på?

Her følger noen tips som kan være nyttige for å skape suksess på tvers av skjermene:

  • Vær konsekvent!
    Når noen engasjerer seg med oss, uansett hvilken skjerm de bruker og hvor de befinner seg, må vi sørge for at vi er konsekvent i vår eksponering av merkevaren. Kunden må oppleve samme identitet, uavhengig om han finner oss via smarttelefonen eller nettbrettet. Vi må være tro mot merkevaren vår.
  • Vær tilgjengelig!
    Vi må sørge for at markedsføringen vår samhandler på tvers av skjermer og kanaler, slik at kunden kan reise sømløst på tvers av dem.
  • Vær konsis!
    Vi må tenke nøye gjennom hvordan vi skal få størst mulig effekt ut av de digitale skjermene. Vi må ha fokus på mobilvennlig og delbart innhold, som underholder først og informerer etterpå.

Med dette i minnet ønsker vi vel alle å skape den perfekte løsning som er tilpasset enhver sammenheng – mobil eller stasjonær, dag eller natt, i butikken eller hjemme – og levere den mest relevante informasjonen på akkurat riktig tidspunkt. Jo visst – det er en komplisert oppgave, men det er ikke en umulighet :-)

Det er på tide å ta den digitale sfæren på alvor!