Bli med «behind the scenes» og se hvordan logoen vår ble både puslespill og julegave!

Det hele startet i et kreativt øyeblikk mens vi jobbet med å oppdatere vår grafiske profil. Vi kom fram til at det hadde vært magisk om våre ansatte og kunder ville være med på vår grafiske reise – og lage symboler utifra logostjerna vår.

Målet var å lage noe spennende som engasjerte og hvor vi etterpå kunne bruke resultatet, både internt og eksternt.

Appex Puzzle

Først eksperimenterte vi med å kappe vinklene på ulike steder for å lage brikker som i et puslespill. Vi startet med utskrifter og saks, klippet og limte, prøvepuslet og prøvepuslet. Det ble mange spennende runder og en del ark i bossbøtta for å si det slik.

Men så, en sen oktober-kveld hadde vi et konsept som vi trodde kunne fungere – vi falt ned på denne enkle varianten med 12 biter. Easy does it, the Appex Puzzle is born!

Ansatte først

Ville dette fungere? Ville vi klare å få folk til å lage figurer? Vi bestemte oss for å gjøre en test på de ansatte med familier først.

Nils Olaf hos Rico Gruppen laget 40 prototyper i finér til oss, Rico har en slik fin CNC maskin som freser ut tre veldig nøyaktig. Puslebitene sendte vi hjem med de ansatte – selvsagt med en liten konkurranse på slep for å stimulere engasjementet.

De ansatte fikk med seg Appex Puzzle og konkurransefolder hjem.

Stort engasjement!

Tilbakemeldingene lot ikke vente på seg. Vi fikk hele 250 figurer tilbake og hørte historier om Appex’ere som hadde hatt familiestund rundt stuebordet hvor engasjementet var stort blant både store og små.

Noen bygget oppover, andre utover. Noen tok lim til hjelp for å bygge figurer i 3D og noen hadde til og med malt brikkene blå! En av våre utviklere ble så inspirert at han gikk hen å programmerte et eget PC-spill for Appex Puzzle … ekte lidenskap i praksis sier vi!

Her er noen av figurene som ble sendt inn.

Julebordet

Så begeistret ble vi for resulatet vi at vi laget vimpler med de beste figurene og hang dem opp på julebordet slik at alle skulle få se. Her hadde vi også trekning i konkurransen og sendte en Appex’er med familie på tur til London.

Vi hang opp lange rekker med figurer i lokalet.

Esker, cellofan – og høy!

So far so good, og tiden var kommet for å utfordre kundene våre. Prototypen ble satt i produksjon, vi holdt oss til finér siden dette fungerte så godt.

Men vi ville mer. De største kundene våre skulle få Appex Puzzle til jul og en slik gave måtte ha en høvelig innpakning. For å gjennomføre det rustikke uttrykket i konseptet bestilte vi derfor pregede papp-esker og cellofanposer til å ha brikkene oppi.

Appex Puzzle esker blir til.

Ferdig brettet! Fin fin med preget logo.

Posene med Appex Puzzle bitene oppi.

I tillegg gikk vi til anskaffelse av høy! Jepp, du leste riktig, to svære ruller faktisk. Må innrømme at vi tok litt for hardt i og har så mye igjen at vi kan – hoppe i høyet :-)

Folderen

Så laget vi en folder hvor vi kombinerte julehilsen, Appex Puzzle informasjon og konkurranse. Her ser du hvordan den ble.

Wrap it up!

Så var det bare å pakke det hele sammen, esken, høyet, posen med Appex Puzzle oppi samt folderen med god jul hilsen og konkurransen. Phew!

Ingrediensene.

Ingve, Roy, Lill Therese, Stian S (med høy i skjegget) og Jorunn E :-)

Resultatet!

Appex Puzzles klar til utsendelse.

Det er allerede igang!

Allerede er det noen kreative kunder som har tatt utfordringen, blant annet Sandra hos Storesund Marine Service og Eldbjørg i Tveit Regnskap, som du kan se nedenfor. Vi håper det blir mange flere de neste ukene. Vinneren offentliggjøres 15. januar 2015.

 En bedre opplevelse!

Appex Puzzle har fått akkurat så mye i seg som vi håpet. Ikke bare gode forslag til elementer i vår grafiske profil, men også kulturbygging internt og en artig aktivitet eksternt – en bedre opplevelse!

Hører gjerne hva du synes om konseptet i kommentarfeltet nedenfor.

For å si det rett ut så digger vi å utvikle konsepter som dette, så nøl ikke med å ta kontakt om du har en idé, men trenger hjelp til å gjennomføre.

God jul!