Noen av verdens største medieaktører spår at tiden folk bruker på bedrifters egne kanaler vil øke dramatisk.

Årsaken er at stadig flere bedrifter faktisk tilbyr verdifullt innhold. Det betyr at såkalt «innholdsmarkedsføring» er en trend du absolutt bør kjenne til.

Innholdsmarkedsføring defineres som «å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, beholde og engasjere en klart definert og forstått målgruppe – for å drive frem lønnsom kundeoppførsel».

Inngående og utgående

Man snakker gjerne om inngående og utgående markedsføring (inbound and outbound marketing). Inngående, for eksempel gjennom blogger, nyhetsbrev eller sosiale medier, og utgående via telefonsalg, TV-reklame og annonsering i trykte medier.

Innholdsmarkedsføring er inbound marketing.

Den avgjørende forskjellen er at innholdsmarkedsføring tilfører mottakeren direkte verdi mens den tradisjonelle reklamen har som mål å få mottakerens oppmerksomhet, ofte gjennom å forstyrre.

Hvorfor spoler vi forbi reklamen på PVR-boksen, eller kaster avisens reklameinnstikk rett i søpla? Fordi det gir oss lite eller ingen verdi og vi vil slippe maset.

5 kjennetegn på innholdsmarkedsføring

Content Marketing Institute har forfattet det de kaller «The Five Pillars Of Content Marketing». De har definert fem grunnleggende kjennetegn og mener at innholdsmarkedsføring

  • er redaksjonelt innhold som forteller en relevant historie, og som har en type verdi for mottakeren – informativ, underholdene eller undervisende
  • har et underliggende salgsmål
  • søker å beholde eller endre mottakerens handlingsmønster
  • er uavhengig av medieplatform – kan være trykket, digitalt, personlig, osv.
  • er målrettet mot en spesifikk målgruppe

Et eksempel på god innholdsmarkedsføring

Oasen Storsenter har gjennom video-konseptet Oasen Guiden brukt mye tid og ressurser på å utvikle godt innhold.

På nettsidene deres og på sosiale medier finner du flere gode hverdagstips – konseptet roper ikke mot deg om tilbud og prosenter på ditt og datt. De gir deg i stedet relevante tips om hvordan dekke et fint festbord, oppskrift på smoothie, hvordan du kan henge opp bilder uten å lage store hull i veggen, osv.

Det gir deg verdi.

Målet til Oasen Storsenter er selvsagt å selge, men de gjør det uten å mase eller forstyrre.

Viktig med en god miks

Dette betyr ikke at man skal glemme alt om tradisjonell utgående markedsføring, som for eksempel TV-reklame. XXLs TV-reklame under OL i Sochi spredte seg over hele verden gjennom sosiale medier, og har selvfølgelig gitt sportskjeden stor oppmerksomhet og økt salg.

Men innholdsmarkedsføring kan være sterkere over tid, fordi det kan få potensielle kunder til å like deg, bli kjent med merkevaren din og stole på bedriften din. Dermed vil de komme tilbake igjen, og igjen.

Ikke bare for varesalg!

Innholdsmarkedsføring handler ikke bare om markedsføring av varer. Det er vel så interessant med tanke på rekruttering og for bedrifter som hovedsakelig selger B2B (business-to-business). Et eksempel kan være arbeidsgivermarkedsføring/employer branding.

I en rekrutteringssammenheng vil stillingsannonser være eksempler på outbound marketing som primært inneholder et salgsbudskap (og noen opplagte ord om godt arbeidsmiljø, utviklingsmuligheter og innovasjonslyst). Gjennom å implementere innholdsmarkedsføring i dette arbeidet, kan man vise hvilke muligheter som finnes i bedriften, hvordan konsernet jobber med innovasjon og hvordan de ansatte trives på jobben.

Mer enn produktskryt

Ærlighet, tydelighet og en sterk vilje til å bety noe mer for kundene enn bare å øke eget salg er grunnleggende for å lykkes med innholdsmarkedsføring. Det handler ikke først og fremst om hva du har å selge, men om hva du står for – og hva du kan hjelpe til med. De fleste bedrifter og organisasjoner er viktigere for sine kunder enn de kanskje tror – og de har alle gode historier å fortelle og nyttig informasjon å bidra med for de som er interessert i det de har å si.

Vær bevisst på innholdsmarkedsføring

Dette perspektivet må prege og styre kommunikasjon og kanalvalg. Opplevelser, godt fortalte historier samt nyttig og relevant informasjon er noe alle mennesker søker.

Vinnerne er de som kan levere dette og etablere seg som noe mer enn bare en selger, og dermed bygge dypere emosjonelle relasjoner til sine kunder.