Dersom du ikke markedsfører deg effektivt på nettet, risikerer du å bli usynlig for potensielle kunder.

Dersom du ikke markedsfører deg effektivt på nettet, risikerer du å bli usynlig for potensielle kunder.

Men valgene er så mange at det kan virke avskrekkende, og du blir redd for å famle i blinde. Hvor skal du begynne? Her skal du få noen tips :-)

1Ta nettstedet ditt på alvor!

Aller først må du ta ditt eget nettsted på alvor. Alt for mange bedrifter gjør ikke det. Dette er bedriftens utstillingsvindu og en viktig kanal som kan generere salg 24/7. En god nettside er i stand til å gi bedriften din verdifulle henvendelser, telefonsamtaler og salg fra interesserte potensielle kunder. Og når vi vet at størsteparten av folket bruker nettet til å sjekke ut potensielle leverandører – må du fremstå innbydende og fortelle hvem du er og hva du står for på en profesjonell og riktig måte i forhold til dine målgrupper.

2Ha fokus på innhold

Vi forbrukere er blitt mer og mer bevisst på å filtrere budskap, og det er derfor viktig at du skaper innhold som har verdi. Du må tilby et innhold som engasjerer, som kan brukes til noe, gi noe med verdi som blir satt pris på. Innholdet bør selvfølgelig også være relevant i forhold til det du ønsker å selge av produkter og tjenester. Du bør opparbeide en troverdighet i forhold til bransjen din slik at folk stoler på deg og vil bruke ditt produkt eller tjeneste og dermed bli lojale.

3Bruk video

Video er et effektivt markedsføringsverktøy. Gjennom levende bilder kan du generere innhold som taler til flere sanser og som dermed skaper bedre opplevelser. Bedre opplevelser engasjerer og dette igjen skaper bedre forbindelser med din merkevare. En kort videosnutt er altså i stand til å formidle et budskap mye mer effektivt enn det statiske annonser kan, noe som har gjort nettsteder som YouTube populære, og grunnen til at nye videoplattformer har sett dagens lys, blant annet Vine og Instagram.

4Bruk sosiale medier og sosiale annonser

For mange bedrifter er sosiale medier en viktig inngangsport til potensielt nye kunder. Her har du muligheten til å nå mennesker som vanligvis ikke ville funnet deg, ved å delta i dialogen. Sosiale medier har gjort nettet til et møtested hvor mennesker kan dele alt fra erfaringer om produkter og tjenester til oppskrifter og bilder fra sydenturen. Uansett om du er aktiv på sosiale medier eller ikke, har du ingen garanti for at folk ikke snakker om deg og din merkevare der. Derfor vil det lønne seg å være tilstede slik at du kan omgjøre informasjonen og aktivitetene som finnes om deg til en verdi for din bedrift.

I tillegg kan du gjennom sosiale annonser som for eksempel Facebook-annonser treffe et hav av potensielle kunder, og da til en relativt lav kostnad. Dette er betalt oppmerksomhet utenfor dine egne kanaler. Du plasserer annonser som blir eksponert for relevante målgrupper og som bidrar til å forsterke sosiale relasjoner.

5Vær tilgjengelig i søkemotoren Google

Det er ikke lenger en overdrivelse å si at «alle» benytter en søkemotor når de i dag leter etter produkter eller tjenester. Søk utgjør over 65% av all trafikk til norske nettsteder, og på toppen troner den desidert største aktøren Google med opp mot 95% markedsandel. I en kjøpsprosess er kundene dine innom Google for å innhente informasjon, sammenligne, og finne det beste tilbudet. Er du ikke synlig i søkemotoren blir du sannsynligvis heller ikke vurdert. Sørg derfor for å ha en god søkemotormarkedsføring, såkalt SEM, som er et samlebegrep for søkemotoroptimalisering og søkemotorannonsering.

Søkemotoroptimalisering (SEO – Search Engine Optimization) handler om å forbedre plasseringer i de ubetalte, eller såkalte organiske, søkeresultatene på Google. Målet er å få deg høyere opp i søkeresultatene for relevante søkeord. Dette handler om innsikt i hva brukerne dine leter etter, presentert på en måte som samsvarer med hvordan Google fungerer. Slik får du en større andel av den relevante søketrafikken inn til ditt nettsted. Dette gir igjen flere konverteringer, samtidig som det styrker merkevaren din. SEO er ikke noe du gjør én gang, men en gjennomgripende og vedvarende aktivitet.

Søkemotorannonsering (PPC – Pay Per Click) er betalte annonser i søkemotorene som gjør din bedrift godt synlig for de søkeordene du selv ønsker. Annonsene vises over eller ved siden av søkeresultatene, og du betaler kun når noen klikker på annonsene inn til nettstedet ditt. Annonsetekster og budskap kan skreddersys for dine målgrupper, og annonsene lar seg målrette geografisk for ytterligere økt relevans. Søkemotorannonsering er fleksibelt, skalerbart og du kan være ute med kampanjer i løpet av kort tid.

6Ha fokus på kunder som har vist interesse

Du har kanskje hørt om remarketing, men hva betyr det i praksis? Ved hjelp av såkalte cookies som legger seg i nettleseren når kundene dine surfer på nettet, kan du annonsere direkte mot kunder som har besøkt nettstedet ditt – altså vist interesse for produktet ditt.

Du har kanskje selv opplevd dette uten å være klar over det. I etterkant av at du har besøkt et nettsted ser du annonser fra nettopp dette nettstedet. Annonsene dukker opp på nettaviser, YouTube, i blogger og tusenvis av andre nettsteder. Remarketing er sannsynligvis den mest effektive og rimeligste metoden for å opprettholde oppmerksomheten til målgruppen din. Annonsene og tilbudene brukerne blir eksponert for er ekstremt relevante, noe som gjør at merkevaren din er «top of mind» når brukerne er klare til å kjøpe.

Ettersom du kun betaler for å vise annonser til et begrenset utvalg publikum, blir både kostnader og dermed også avkastningen for denne type annonsering særdeles hyggelig.

7Bruk e-post markedsføring og nyhetsbrev

Med e-postmarkedsføring og nyhetsbrev skaper du langvarige kunderelasjoner. Dersom du holder jevnlig kontakt med nyttig og relevant informasjon om din bedrift og din bransje, vil kundene dine med høy sannsynlighet velge deg neste gang de skal kjøpe produkter.

Sørg derfor for å samle e-post adresser til potensielle kunder, legg til rette for et påmeldingsskjema på dine nettsider, slik at kunder kan melde seg på og dermed motta informasjon som interesserer dem.

Appex DM er et utmerket produkt for e-post markedsføring :-)

8Spor resultater

Analyse og måling kan høres avansert og komplekst ut, men i bunn og grunn dreier det seg om å bli bedre kjent med kundene dine og deres ønsker og behov ved å innhente og analysere data. Ikke bare gir dagens måle- og analyseverktøy deg svaret på hvilken annonsering som er mest effektiv og lønnsom, men også hvilke endringer du kan gjøre med for eksempel ditt nettsted, mobilapp eller Facebook-side for å tiltrekke deg flere kunder.

Webanalyse handler om å hente ut informasjon om brukernes handlinger, og bruke denne informasjonen til å forstå og optimalisere din virksomhets tilstedeværelse på nett. Analysen gir deg bedre forståelse av markedsføringstiltak og brukeratferd, og hjelper deg med å øke inntekter, redusere kostnader og forbedre kundetilfredsheten.

Til slutt

For å unngå å skyte i blinde og bli mer synlig på nett kan du ta utgangspunkt i tradisjonell markedsføring, men bruk teknologi som det viktigste verktøyet for å bygge merkevarer og selge produkter.

Resultatene av kontinuerlige målinger vil i stor grad styre dine annonsebudskap, kanaler, formater og hvor stor andel av budsjettene som du faktisk bør bruke per annonsekanal.

Dette vil igjen gi deg håndfaste tall til å dokumentere hva som yter best og er mest lønnsomt for din bedrift!