Facebook-konkurranser er en fin måte å få oppmerksomhet på og fortelle om tilbudet ditt til nye kunder, men du kan også ende opp med mange interesserte uten å få noe igjen…

I dette blogginnlegget gir vi deg våre tips og oppskriften på hvordan du kan lage lønnsomme Facebook-konkurranser.

Steg 1 – mål

Sett opp et mål for konkurransen. Et typisk mål er å få flere likes på Facebook siden sin, men det trenger ikke å kun være det. Risikoen med å ha likes som et mål er at man ofte sitter igjen med personer som ikke er interessert i hva du har å tilby, de er bare ute etter premien.

Da er det bedre å ha et mål som kan gi deg noe tilbake. Gode mål kan være å bygge opp e-postlisten din, lansere et nytt produkt eller sende mer trafikk til nettsiden din.

Steg 2 – premie

Med målet på plass kan du tenke på premien. Hva skal du gi bort? Premien er veldig viktig for å treffe relevante personer som faktisk er interessert i tilbudet ditt og ikke bare har lyst å vinne premien.

Eksempel:
Hvis du gir bort et par AirPods, men bedriften din tilbyr terrengsykler, så forteller premien ingenting om de som deltar er interessert i terrengsykler eller bare ønsker å vinne et par AirPods. Det kan være noen personer som deltar som er interessert i det du selger, men mest sannsynlig er disse kun interessert i å vinne premien.

Et bedre alternativ er å gi bort utstyr til terrengsykling. Da vet du at de personene som er med i konkurransen faktisk er interessert i det du har å tilby.

Steg 3 – publisering

Så er det på tide å publisere konkurransen på Facebook. Dette er veldig enkelt og skaper stort engasjement med en gang, spesielt dersom du har en flott premie.

Det er veldig viktig å lese seg opp på retningslinjene slik at konkurransen ikke blir tatt ned, eller i verste fall får Facebook-siden din sperret. Du kan lese alt om reglene her.

Steg 4 – registrering

Det er lurt å ta stilling til hvor deltakerne skal registrere seg. Skal man automatisk være med i konkurransen om man liker Facebook-innlegget eller skal du sette opp en nettside for å registrere deltakelsen?

Vi anbefaler på det sterkeste å sette opp enn nettside med registreringsskjema. Når du har et slikt registreringsskjema kan du også be om mer informasjon som alder, telefonnummer, e-postadresse, lokasjon og hvorfor vedkommende ønsker å vinne premien. Denne informasjonen gir deg god innsikt i hvem som deltar og kan brukes til markedsføring senere.

Steg 5 – kampanje

Når konkurransen er avsluttet er det lurt å informere alle som har registrert seg om at konkurransen er over. I forlengelsen av dette anbefaler vi å kjøre en kampanje på det aktuelle produktet eller tjenesten som var premie.

Årsaken til dette er at du allerede vet at de personene som deltok i konkurransen er interessert i det du har å tilby. Derfor kan en kampanje etter konkurransen være akkurat det du trenger for å få nye salg til bedriften din.

Oppsummert

En effektiv og lønnsom Facebook-konkurranse får du ved å sette et godt mål, gi bort en relevant premie, gi deltakerne en side å registrere seg på og følge opp med en kampanje. Da sitter du igjen med konkrete salg og mange nye kontakter til e-postlisten din.

Trenger du hjelp med markesføringen i din bedrift er vi aldri langt unna! Appex hjelper både små og store bedrifter og kan ta ansvaret for enkelt-kampanjer eller hele markedsbudsjettet. Vi sørger for at du får en rød tråd i markedsarbeidet.

Jørgen Børve
Digital markedsfører
992 29 771

Trenger du hjelp?
Skriv inn din e-post adresse og Jørgen tar kontakt!