Hva er remarketing?

Hva er egentlig remarketing, hvordan fungerer det og hvordan setter du det opp?

Alle har vel i dag fått med seg disse annonsene som nærmest forfølger deg. Skriv «hotel London» inn i et Google søk – klikk på øverste annonse, så kan jeg garantere at du har det gående med «London annonser» i ukesvis :-)

Typiske eksempler på bedrifter som kjører tung remarketing er store nettbutikker som Zalandobooking.comXXL.no og mange flere. Du har gjerne klikket på en lenke fra et av deres tilpassede nyhetsbrev -> klikket inn på en vare som du synes er interessant, men forlatt nettsiden uten å fullføre kjøpet? Neste gang du åpner nettleseren på PC eller mobil får du på «mystisk-vis» opp annonser for akkurat det produktet du klikket på.

remarketing-xxl
Denne typen adferd-basert markedsføring kalles remarketing (eller retargeting).

En ser nesten ikke annen reklame enn akkurat den varen du klikket inn på. Dette er selvsagt ingen tilfeldighet.

Remarketing annonser har som regel langt høyere klikkrate og konverteringsrate enn andre annonser, noe som igjen fører til at de blir prioritert av annonsenettverkene når deres algoritmer bestemmer hvilke annonser som skal vises for akkurat deg.

Definisjonen

Behavioral retargeting (also known as behavioral remarketing, or simply, retargeting) is a form of online targeted advertising by which online advertising is targeted to consumers based on their previous Internet actions. Retargeting tags online users by including a pixel within the target webpage or email, which sets a cookie in the user’s browser. Once the cookie is set, the advertiser is able to show display ads to that user elsewhere on the internet via an ad exchange.

Bør alle bedrifter ha remarketing annonser som en del av markedsplanen? Ja, de aller fleste kan og bør på et eller annet nivå ha en remarketing strategi på plass, men det er stor forskjell på hvilken funksjon remarketing annonseringen har for den enkelte bransje og hvor viktig den er.

Alle bedrifter som har en nettside hvor de selger varer eller tjenester online BØR bruke remarketing annonsering. Dersom en kunde har lagt en vare i «handlekurven» uten å fullføre kjøpet, kan jeg love at det er lettere å få denne kunden til å fullføre kjøpet hvis du viser frem det aktuelle produktet i form av fristende bannerannonser.

Det finnes alltid alternative produkter og tjenester til de din bedrift leverer, og det har aldri vært lettere å undersøke alternativene online. Du må altså sørge for å holde på kundens oppmerksomhet og interesse. Hvis din Facebook annonse har fått en potensiell kunde interessert i en ny bil, er sannsynligheten stor for at kunden også sjekker opp andre bilmerker/modeller, før en endelig avgjørelse blir tatt. En remarketing annonse sørger for at ditt produkt ikke blir glemt – men holdes «top of mind».

Se lenger nede i artikkelen hvordan du steg-for-steg kommer i gang med remarketing på en av de vanligste annonseringsplattformene – Google Adwords.

remarketing-meme

Slik setter du opp remarketing i Google Analytics

https://vimeo.com/230048784

For å kunne drive med med remarketing i Google sitt annonseringsunivers må du først få et par ting på plass:
1. Installer Google Analytics – (gratis analyse webanalyseverktøy)
Her lager du sporingskode som må legges inn i koden på nettsiden din (de aller fleste har dette på plass allerede)

2. For å kunne få noe utbytte av remarketing listene som du lager i Google Analytics, må du opprette en Google Adwords konto. Likt som for de aller fleste Google produktene trenger du enten å ha en Google tilknyttet epost konto (via G Suit) eller en gmail for å opprette Adwords konto.

3. Da er det grunnleggende på plass. For å begynne å lage remarketing publikum som du kan vise målrettede annonser mot, må du gjøre noen systeminnstillinger i Google Analytics.

Klikk inn på «Administrator» nederst i venstre-menyen.

remarketing-google-analytics-1

Inn under midterste kolonne «område» i menypunktet «Sporingsinfo» må du klikke på «Datainnsamling»

remarketing-google-analytics-datainnsamling

Skru på «remarketing» og lagre (PS! Raporteringsfunksjoner for annonsering blir også skrudd på).

Remarketing-google-analytics-paa

Da er sporingen på plass, husk også å knytte opp Analytics kontoen til en Google Adwords konto for å kunne bruke remarketing publikummet til annonsering. Det gjøres i samme kolonne litt lenger nede på menypunktet «AdWords-tilknytning».

Klikk på den røde knappen «Ny sammenkoblet kontogruppe» – > velg så tilknyttet Adwords konto – > Lagre (PS! Dersom kontoen har flere «view» eller «vis» i den norske menyen – må du velge hvilket view som skal knyttes sammen med Adwordskontoen).

remarketing-google-analytics-knytte-sammen-adwords-konto

Til definerer du målgrupper – setter regler/kriterier for de forskjellige remarketing listene. Gå ned til «Målgruppedefinisjoner» og klikk på «Målgrupper» – > Klikk så på den røde knappen «Velg ny målgruppe».

remarketing-google-analytics-målgruppedefinisjon

Her har Google Analytics noen predefinert segmenter som kan være greie å begynne med. Husk at segmenter som genereres ikke har tilbakevirkende kraft, de begynner først å bygge opp remarketinglister når segmentene har blitt aktivert (på samme måte som «Goals/Mål» og flere andre ting i Google Analytics). Har du for eksempel en arrangementnettside, og planlegger å kjøre remarketing annonser, er det viktig å sette opp remarketing regler så tidlig som mulig, slik at du får kapitalisert på trafikk generert fra andre markedsaktiviteter.

I tillegg til de forhåndsdefinerte segmentene, kan man lage remarketing regler basert på de aller fleste dimensjonene som er sporbare i Google Analytics.

Et søkt eksempel for å vise hva som er mulig:

Velg: Kun besøkende med IP i Haugesund – > Mellom 45-60 år -> Som har vært inne på nettsiden vår mer en 50 ganger.. -> og spilt av den siste Vimeo-videoen vi har laget for Aquacom. Riktignok et smalt publikum, men det lar seg gjøre. Det er uansett verdt å nevne at Google Adwords har en nedre grense på 100 aktive besøkende siste 30 dager for at du skal kunne vise Display banner (og 1000 aktive besøkende på «søkeords-remarketing»).

I tillegg til remarketing på Google, finnes det i dag mange andre annonseringsplattformer som gir mulighet for remarketing, blant annet: Adroll, Bing, Schibsted, og ikke minst Facebook.

Vi tar for oss annonsering på Facebook og bruk av Facebook Business Manager ved en senere anledning, så følg med!

Interessert i å lære mer om digital annonsering?
Skriv inn din e-postadresse og vi tar kontakt!