I dag tidlig sendte markedsavdelingen i Appex ut 5.789 e-poster, rett og slett reklame for vårt produkt ADS.

Nå kunne vi lett fortalt mye om ADS, men lar det ligge til en annen gang. Dette blogg-innlegget skal handle om noe helt annet – nemlig verktøyet vi bruker for å sende slike utsendelser og hvordan vi måler responsen i etterkant. Vi tenkte det kunne være av interesse å høre litt om Appex DM.

Tidlig på an!

Ja, vi var veldig tidlig oppe i dag, til oss å være vel og merke, stemplet inn ca. halv sju og det første vi gjorde var å skru på videokanonen og Mac’en som henger i taket. Den forestående aktiviteten skulle følges nøye, også av de andre ansatte som kom til etterhvert.

Tro meg, det er en fin morgenaktivitet å se live respons på e-post
markedsføring på storskjerm!

Bildet er tatt noen minutter etter at vi startet utsendelsen. 967 har åpnet og 130 har klikket. Ved å bruke Google Analytics samtidig ser vi at 77 av disse igjen er inne og leser om produktet vårt akkurat nå. Liker!

Tidspunktet

Tidspunktet for utsendelse var ikke tilfeldig. Vi ville nå friske og opplagte nordmenn som åpner mailboksen fra ca. kl. 07:00. Vi ville sende kampanjen så tett opp til dette tidspunktet som mulig for at akkurat vår e-post skulle ligge lekkert tilgjengelig helt øverst i innboksen til potensielle kunder. Selv hos de fleste som er på jobb noen timer senere, vil den ligge ganske høyt.

Nå skal det sies at med vårt eminente verktøy kan man forhåndsinnstille tidspunkt for utsendelse, vi kunne altså gjort alt klart dagen før, men det hadde ikke vært det samme. Vi hadde gått glipp av rush’et det er å se tusenvis av mennesker rundt om i landet åpne vår e-post – når det skjer!

Utforming av budskapet

Appex DM er malbasert. Det vil si at våre utviklere har satt opp en mal som vi i markedsavdelingen kan bruke om-og-om-igjen. Feltene som vi trenger å endre hver gang er lett tilgjengelige for redigering. Du kan se et utdrag fra redigeringsverktøyet i bildet under. Alt skjer i nettleser.

Selve e-posten

Vi la inn en passende overskrift, et bilde og tekst i malen. Så laget vi en link til aktuell side på vårt nettsted slik at mottakerne kunne klikke seg videre. Veldig enkelt det også. Etter at vi var fornøyd med teksten valgte vi mottakere fra våre forhåndsimporterte e-post lister. Hovedformålet med denne kampanjen var å få flest mulig besøk til produktarket for ADS som ligger på appex.no. Her har vi selvsagt et responsskjema for de som vil vite mer eller bestille produktet.
dm_0

Send!

Rett før sju trykket vi på knappen og vendte spent blikket mot storskjermen. Denne var for anledningen satt opp i «Worldview». Appex DM inneholder en funksjon der et verdenskart i sanntid viser hvem som åpner e-posten og hvor vedkommende befinner seg. Klikk på bildet nedenfor for større utgave.

Full kontroll

Med Appex DM har vi full kontroll og detaljert oversikt. På tidspunktet hvor vi tok skjermdumpen nedenfor ser vi at 964 av 5.789 har åpnet mailen vår (18,53%). 173 av disse har klikket på linken til appex.no, altså nesten 20%. Det er vi godt fornøyd med.

Vi kan også se at 587 e-poster kom i retur, såkalt bounce. Dette er e-post adresser som ikke er gyldige lenger. Appex DM er smart og legger disse over i en egen liste, slik at vi ikke sender til dem neste gang.

Mottakere som ikke ønsker å motta flere e-poster får muligheten til å melde seg av – 0,37%.

E-post markedsføring

Å bruke e-post som markedsføringskanal har mange momenter i seg, det er nesten et eget «fag». Det er viktig med et godt verktøy som gjør deg i stand til å vedlikeholde lovlige kontaktlister og enkelt sende gode e-poster og måle effekten av dem i etterkant.

At du må ha en god nettside som tar imot klikkene og gjør dem om til konkrete leads er en selvfølge – det er som oftest her salget skjer.

Appex DM har mange flere funksjoner enn de som er nevnt over, nøl ikke med å ta kontakt om du ønsker en uforpliktende demonstrasjon.

Til slutt

Det har vært en god morgen i Appex! I skrivende stund (12:15) har vi allerede mottatt flere konkrete henvendelser og stadig åpner og leser flere vår e-post der ute.

Og vi følger med :-)  God helg!