De to viktigste ingrediensene i det perfekte design

Hvordan er det perfekte design? Handler det bare om å lage noe som ser bra ut? Nei langt ifra! Det mener iallefall nevropsykolog Jon Leech.

Det var under Webdagene for noen uker siden en gjeng Appex’ere og over 800 andre lidenskapelig bransjefolk fikk et inspirerende foredrag fra den britiske nevropsykologen Jon Leech. Han forklarte hvordan hans fagfelt har betydning for design av digitale løsninger og hvorfor nevropsykologi er helt vesentlig for å oppnå en best mulig brukeropplevelse.

Det er særlig to aspekter som påvirker brukeren i det perfekte design – tenkebaner og følelser. Her skal du få en kjapp oppsummering.

Hvorfor ringer så mange bankenes kundeservice i Argentina?

Jon Leech hadde et morsomt eksempel på hvordan nevropsykologi påvirker brukerne. Har du noen gang vært i Argentina? I så fall er sannsynligheten stor for at bankkortet ditt ble «slukt» av en minibank når du var der. Ikke på grunn av manglende dekning på konto eller feil på utstyret – nei, det skyldes vaner og målbevisste handlinger, såkalte ”mentale modeller”.

Minibankene i Argentina er stort sett like som de vi er vant med – utseendemessig. Forskjellen ligger i rekkefølgen minibanken loser deg gjennom uttaket på. Her hjemme og i de fleste land får vi kortet tilbake før pengene kommer ut, mens i Argentina kommer pengene først, så kortet.

På grunn av at vi har satt oss et mål – nemlig å ta ut kontanter – og fokuserer på det, forlater vi minibanken så fort vi får pengene. Ikke noe problem i de fleste land, men i Argentina forlater du da minibanken før kortet er kommet ut igjen.

Det finner mange som regel ut neste gang behovet for kontanter melder seg … og det fører til en drøss av henvendelser til bankenes kundeservice.

Design slik folk tenker!

Poenget er kort oppsummert at en må designe løsninger som er i tråd med slik folk tenker, er vant til å handle og gi dem enkle valg. Dette gjelder ikke bare minibanker, men alle typer digitale løsninger – ikke minst nettsider.

Klarer du i tillegg å lage et utseende som påvirker brukerens følelser er du langt på vei mot det perfekte design.

Merverdi – konsekvenser av godt design

Vi i Appex elsker å lage brukervennlige løsninger som gir merverdi for brukerne. De beste resultatene kommer der kunden virkelig skjønner verdien av å legge litt ekstra arbeid i prosessen og lar oss ta i bruk all kompetansen vår.

Grundige brukerundersøkelser, brukertesting før lansering og målinger i etterkant gir de beste løsningene som er så nær det perfekte design som mulig.

Løsninger som gir merverdi, gjennom for eksempel økt salg eller mindre henvendelser til sentralbordet, som igjen frigjør tid for de ansatte slik at de kan gjøre det de egentlig skal gjøre.

Godt design og gode brukeropplevelser er en god investering! Vi tar gjerne utfordringen :-)

Om du vil vite mer kan du se hele Jon Leech sitt foredrag her.