Folk på autopilot i sosiale medier

Denne ukens A. Utvik bilde på Facebook tok helt av og er sett av over 650.000 personer. Hva skjedde?

Veldig mange har fått med seg kampanjen til byggefirmaet A. Utvik, der alle som kjøpte bolig gjennom selskapet i 2012 er med i trekningen av 1 million kroner i rabatt.

Ideén til eier Arne Utvik, om å gi bort 1 million, har til og med gått flere runder i rettssystemet da det ble hevdet at konkurransen brøt markedsføringsloven. EFTA domstolen mente imidlertid at kampanjen var lovlig og instruerte det norske Forbrukerombudet om å godkjenne konkurransen.

Trekningen

Selve trekningen skal gjennomføres av representanter fra Politiet den 27. april kl. 15:00 på Avaldsnes Stadion.

I den forbindelse ble dette bildet lagt ut på A. Utvik sin Facebook side tirsdag. Teksten var «Hvem får denne med seg hjem den 27. april og kan bli millionær over natten?”

For et markedsføringshjerte er det som så skjedde helt magisk, men likefullt ganske merkelig. Bildet fikk et voldsomt moment og i skrivende stund har hele 6.624 personer delt bildet med sine venner.

Vi snakker altså om en viral effekt som har medført at over 650.000 personer har sett denne status-oppdateringen!

 

Hva skjedde?

Bildet og teksten til bildet oppfordret på ingen måte til deling eller at man kan vinne 1 million.

Det er imidlertid det som har skjedd. Folk på autopilot har skumlest og trodd at ved å dele er man med i trekningen.

Kommentarene bærer også preg av at mange skjønte dette, men delte likevel!

utvik_2

Stor verdi

Vi var ikke klar over at konsekvensen skulle bli så stor. Dette var bare «just another post» i millionkampanjen som vi i Appex har håndtert sammen med A. Utvik og Colours.

Det ble uansett en veldig hyggelig sak for A. Utvik og har hatt en ekstrem markedsmessig verdi. Bare Facebook-siden har fått over tusen nye tilhengere. Det betyr at det er over tusen flere som får neste kampanje fra selskapet i sin feed på Facebook.

I tillegg kommer reklameverdien. Ikke ofte man får vist logoen til 650.000 personer på noen få dager…

Hva har vi lært?

Gjennom sosiale medier blir vi i veldig stor grad påvirket av våre venners handlinger. Det at venner og bekjente deler bilder, gjør at resten av flokken følger etter – uten å nødvendigvis ha inngående kjennskap til budskapet.

Vi blir vitner til at det er forbrukerne som er «bærere» av kommunikasjonen og med deling og tips til hverandre når budskapet fram til flere og flere og vi får en viral spredning som i dette tilfellet.

Det interessante er jo at spredningen har fått brukere til å utføre en handling, som det ikke er oppfordret til fra avsender.

social

God helg!