Netthandel i Norge vil utgjøre 15% av den totale detaljhandelen om fem år sier Ole Morten Evensmo. Det tror vi på!

Netthandelsekspert Ole Morten Evensmo delte budskapet i en pressemelding i dag og TV Haugaland var raskt på pletten og fulgte opp med å intervjue undertegnede.

Programleder Lotte Størksens første spørsmål var «Stemmer disse tallene?»

Ja, jeg tror tallene til Evensmo er reelle. Det er mange grunner til at vi handler mer og mer på nett: Vi har blitt mer vant til å bruke nettet, nettbutikkene har blitt mye bedre de siste årene og det at nettbutikkene tilpasser seg ”nye” digitale flater som lesebrett og smarttelefoner er også med på å gjøre det enda lettere for oss å handle på nett.

Betalingsformidleren DIBS estimerer at nordmenn vil netthandle for totalt 44 milliarder kroner i år. En tredobling av dette tilsier at vi vil handle på nett for over 130 milliarder kroner om fem år.

For alle som selger varer og tjenester er det grunn til å ta netthandel på alvor.

Slik kan du drive god butikk på nett

En god nettbutikk fokuserer på det som er viktig for kunden. Prisen og utvalget av varer er åpenbare momenter, men det finnes også andre viktige ting å ta hensyn til.

1Jeg vil at prisen skal være tydelig, og ekstrakostnader knyttet til leveransen, eventuelt retur av varen og moms/skatt hvis det er aktuelt, må være lett å se og må komme frem tidlig i kjøpsprosessen.

2Hvis utvalget av varer er fire ganger større i min fysiske matbutikk enn på nettsidene til butikken, bryr jeg meg ikke om å ”gjøre det enkelt” ved å bestille på nett og få varene kjørt hjem på døren. Jeg må få minimum det samme utvalget på nettet, gjerne større.

Jeg må også bli inspirert av nettbutikken, på samme måte som jeg blir inspirert når jeg går i en god matbutikk. Har du ikke besøkt Mathallen på Vulkan i Oslo anbefales det – her får du inspirasjon i rikt monn!

3I tillegg vil jeg ha mest mulig informasjon om varen. Husk at nettbesøket skal erstatte det å gå inn i en fysisk butikk, hvor jeg kan ta og kjenne på varen, føle på den, lukte på den og prøve, teste eller smake på den.

Vi må prøve å simulere en fysisk butikk i den grad det er mulig; store bilder i ulike vinkler, 360 graders visning, produktet/varen vist i ulike settinger for å illustrere ulike bruksområder, beskrivelse av lukt eller smak, gjør-det-selv guider som beskriver hvordan produktet virker, gjerne ved hjelp av video. Ta alle virkemidler i bruk.

I en fysisk klesbutikk vil jeg kunne prøve plagget, kjenne hvordan det føles på kroppen, kunne vurdere hvordan det passer til min figur, og få hjelp med å style plagget, og tips og råd om hvordan jeg kan bruke plagget i ulike settinger. Dette kan vi overføre til nett.

Den gode kjøpsopplevelsen

Den gode kjøpsopplevelsen handler også om prosessen etter at du har bestemt deg for å kjøpe varen. Fungerer ikke prosessen godt nok vil kunden hoppe av og handle et annet sted. Dette er kritisk. En god kjøpsprosess handler om å…

4…fjerne alle usikkerhetsmomenter så tidlig som mulig. Hvor lang tid tar det å få levert varen? Har jeg noen garanti på leveransetidspunktet? Hvordan blir varen levert? Hva er den totale sluttsummen? Er det gratis å returnere varen hvis jeg angrer? Flere nettbutikker gir svar på disse spørsmålene først på siste steg i kjøpsprosessen – eller – worst case – på kvitteringssiden. Det er for sent. Da har jeg gjerne hoppet av.
5…ha få steg. Lag bestillingsprosessen så enkel som overhodet mulig.
Det betyr:

  • Ikke tving brukeren til å logge inn for å gjennomføre. Gi det heller som en mulighet. «Spar tid ved å opprette en bruker – da har vi alle opplysningene dine til neste gang».
  • Ikke be om mer informasjon enn strengt nødvendig. Blir jeg møtt med et 20-felts registreringsskjema er det stor fare for at jeg hopper av.
  • Opplys kunden om hvorfor du ber om telefonnummer eller e-post adresse. «Slik at vi kan sende deg kjøpsbekreftelsen, og holde deg oppdatert på leveransen».

6…gi god kundeservice. Vær til stede, gjør det enkelt å kontakte deg og svar raskt. I mange tilfeller vil det ta en uke eller mer fra kunden er inne og ”snuser” på produktet ditt, til kjøpet gjennomføres. Oppfølging i dette tidsrommet kan være avgjørende for om det blir salg eller ikke.

Netthandel er spennende, og et stort fagområde for oss nettnerder. Det gjelder å svare på alle spørsmålene kunden din har, og utnytte mulighetene som finnes digitalt på alle måter du kan. Da gjør du kunden din lykkelig og selger mer.

Det er win-win det!