En bedre kundeopplevelse med chatbot

Med en chatbot kan du ha en personlig og interaktiv dialog med dine kunder, uten at du trenger å gjøre noe som helst!

Facebook har over 1,3 milliarder registrerte brukere i Messenger. Sjansen er stor for at du selv bruker appen, enten det er for å diskutere middag i familiegruppa, sende et morsomt bilde til en venn, eller komme i kontakt med butikken i gata

Dersom du driver en bedrift har du mest sannsynlig også en Facebook-side og da er du allerede tilgjengelig på Messenger for alle kundene dine. Dessverre er det mange bedrifter som ikke gir en god nok chat-opplevelse. En av de største utfordringene vi ser er at det tar for lang tid å få svar, og det resulterer i at man mister engasjementet. I tillegg kan det være vanskelig å gi kjappe svar og god oppfølging ved stor aktivitet.

Ved å lage en chatbot kan du automatisere mye av det som skjer, og skape en bedre opplevelse for både bedriften og kundene! Dette er grunnen til at vi har utviklet chat-bots til bedrifter som A Utvik og Meglerhuset Rele

En menneskelig robot

Mange tenker på noe statisk, kjedelig og upersonlig når de hører ordet «robot». Dette gjelder ikke for en chatbot, snarere tvert i mot! Ved å bruke emojis, navn og enkle formuleringer føles den nesten ut som et menneske. Legg merke til at chatbot’en nedenfor bevisst bruker litt tid på å skrive de ulike meldingene for å virke mer personlig og menneskelig.

Du kan få den i akkurat den «tone & voice» du ønsker slik at den passer til bedriftens profil.

Her er fem konkrete eksempler på hva du kan bruke en chatbot til

1. Fremheving av produkter

Det er enkelt å vise frem produkter, tjenester, nyheter og annet innhold i Messenger. I dette eksempelet viser vi frem produkter og gir kunden mulighet til å lese mer eller se flere bilder.

https://vimeo.com/399922988

2. Påmelding for nyhetsbrev

En chatbot er genialt for påmelding til nyhetsbrev. I eksempelet ser du at chatbot’en spør kunden etter e-post adressen. Messenger vil automatisk foreslå adressen som vedkommende bruker på sin Facebook-profil. Dette gjør at dine kunder kan melde seg opp på ditt nyhetsbrev uten å skrive noe som helst!

https://vimeo.com/399928526

3. Send inn tips

En chatbot kan også ta imot innhold. Både tekst, video og bilder støttes fullt og helt i Messenger. I eksempelet nedenfor har vi laget en tips-funksjon, typisk for aviser. Avisen får tilgang til tipset og bildet direkte i Messenger, men chatbot’en kan også videresende tipset til avisen på e-post eller til et eksisterende system.

https://vimeo.com/399933044

4. Kom i kontakt

Gjennom Messenger vil du alltid ha mulighet til å manuelt svare dine kunder, selv om du har en chatbot. Du kan også presentere andre kontakt-muligheter, og dine kunder kan be om å bli kontaktet. I dette eksempelet får kunden mange muligheter for kontakt, bare et par klikk unna!

https://vimeo.com/400026425

5. Chat på nettside

Du kan også få Messenger rett inn på din nettside! En av utfordringene med liknende løsninger er treg respons, ettersom bedrifter sjeldent ønsker å passe på både Facebook og en ekstra chat-løsning samtidig. Med Messenger på nettsiden slipper du å jobbe på to forskjellige løsninger.

Mange bedrifter har allerede aktivitet på Facebook, og det er derfor gull verdt å få alle meldinger fra nettsiden inn på samme plattform. Å bruke Messenger på din nettside skaper også en god opplevelse for besøkende. Dersom de tar kontakt kan de få svar umiddelbart fra en chatbot.

Dersom den besøkende trenger oppfølging fra et menneske, får vedkommende meldingene – og hele chat-tråden – rett inn i Messenger. Man slipper å gå tilbake på nettsiden for å sjekke etter svar, og man slipper å tukle med å svare på e-post.

Bare fantasien setter grenser

En chatbot i Messenger byr på mange muligheter. Visste du for eksempel at en chatbot kan trenes opp til å forstå hva en kunde spør etter, selv om det er på dialekt? Om noen spør etter prisen for «ei pulsa me robbel og rakje», så kan en chatbot enkelt forstå og svare. (ei pølse med alt, red.anm. )

Direkte kobling til din Facebook-side, ingen krav til nedlastning og en god brukeropplevelse er noen av årsakene til at du bør vurdere en chatbot. Vi kan hjelpe deg!

Lurer du på hvordan du kan komme i gang med en chatbot? Legg igjen din e-postadresse og vi tar kontakt.