Vi har fått mange spørsmål rundt koffertene, magasinet og hvordan vi laget opplegget rundt firmaturen til København.

Vi deler gjerne – en av våre verdier er tross alt å være så transparente som mulig!

Bakgrunn

Appex hadde et godt økonomisk resultat allerede første driftsår (2011) og vi så at trenden fortsatte i 2012. Våre ansatte har virkelig stått på og vi vet at lidenskapen ofte har krevd velvillighet fra de hjemme.

Vi ønsket derfor å gi en ekstra belønning som takk for innsatsen, og satte av 10% av overskuddet i 2012 til en event for ansatte med følge. Hvor mye penger vi til slutt kunne rutte med var dermed opp til oss alle.

I etterkant har det vist seg at det ble en smule mer enn 10%, sånn cirka 300.000 tot :-)

Storby-helg

Tur-komitéen som ble satt ned var innom både konserter, hyttetur og aktivitetsdag, men det ble relativt tidlig klart at vi skulle på tur til utlandet. Etter lange og harde vurderinger falt valget på København.

Mest på grunn av det praktiske – med avreise fra Haugesund Lufthavn fredag 17:30 og hjemkomst søndag kl. 15:00 får man mye ut av helgen, både på tur og hjemme. Reisetiden er bare 1,5 time og bussturen fra Kastrup til sentrum er fort unnagjort. Københavns mange attraksjoner og storbyliv er heller ikke å forakte.

Det viktigste var uansett å oppleve noe sammen.

Grete hos KTM Group & Meeting fikk jobben med å ordne det praktiske med fly og hotell – og vi er veldig fornøyd med jobben hun har gjort for oss.

Logo

Når reisemålet var bestemt, var vi bare nødt til å lage en egen logo. Denne har vi brukt flittig på interne møter, meldinger og briefs for å bygge opp til turen.

Koffertene

Visjonen vår er «En bedre opplevelse!». Vi går på jobb for å gi våre kunder en bedre opplevelse. Men visjoner skal også gjelde internt. Hva kan vi gjøre for å gi våre ansatte en bedre opplevelse rundt turen?

Et lyst hode fikk en god idé. Hva med å kjøpe kofferter til alle? Skikkelige kofferter, som kan brukes som håndbagasje, både på turen og ikke minst etterpå. Noe som viser igjen, noe man har en stund. Selvsagt i en av profilfargene våre.

Som tenkt så gjort. Vi tok kontakt med Hans Kristian hos O.J. Hanssen i Haugesund som kunne hjelpe. 24 stk. oransje Epic Jetstream kofferter var plutselig på vei til Appex.

Branding og merkevarebygging ligger alltid høyt på prioriteringslisten vår og når pallen med kofferter i all hemmelighet ankom lageret her på Deco var neste spørsmål hvordan vi best kunne knytte dem tettere til vår profil og turen.

Klistremerker

Helt tilfeldig hadde koffertene «innsunkne» felt på hver side. Perfekt for klistremerker, tenkte vi! Men hvordan få riktig passform?

Vi forhørte oss med Hans Kristian hos Rumag og han anbefalte å legge matpapir i feltene og tegne rundt for deretter å skanne inn og overføre «formen» til elektronisk grafikk. Smart!

Vi designet deretter merkene med København-logoen vår på den ene siden av kofferten og navnet til de reisende på den andre siden. Rumag spesialproduserte de utskjærte klistremerkene – totalt 48 i tallet.

Deretter hadde vi klistredugnad :-) Vi er godt fornøyd med resultatet!

Vi plasserte koffertene langs veggen i lokalet vårt ca. 1 uke før vi skulle reise, med København-logoen ytterst. Oppå la vi lapper med beskjed om å ikke røre!

Det ble en del snakk for å si det slik. Hvordan skal vi se hvem som eier hvilken? Er det noe oppi mon tro? Kjekt å få koffert da!

Kundene som kom på besøk ble også interessert. De ansatte fikk muligheten til å fortelle. Spennende!

Men hva skal vi ha oppi? Jo, det hadde vi tenkt på – i detalj.

Appex Kolleksjonen 2013

Hvert år lager vi ny kleskolleksjon til ansatte i Appex. Vi utvider også gjerne med et større antall på deler av plaggene for å gi en gave til våre forretningsforbindelser. 2013 intet unntak og hvilken bedre anledning å lansere enn oppi kofferten til København-turen!

Bergans

Vi prøver å velge kvalitet, og betaler heller litt ekstra. Vi henvendte oss til Tore i Sampson Tur og Fritid for å sjekke om vi kunne få til noe fornuftig med Bergans. Det kunne vi og flotte pique’er ble bestilt, både dame og herremodeller av typen Myken.

I stedet for brodering direkte på plagget valgte vi denne gang å bestille kuttede broderte merker i henhold til profilen vår.

Disse hadde lim på baksiden og måtte varmes på. Ikke store kostnaden for merkene, direkte fra China, ordered online…men vi har ikke fått regningen fra Medieverketenda, som varmet dem på :-)

Nice ble det iallefall!

T-skjorter

Vi bestemte oss for at den utvidede kolleksjonen i 2013 skulle bestå av spesialdesignede t-skjorter med de samme merkene.

Idèen var å trykke silhouetter av «wearable things» på dem slik at det så ut som man hadde det på seg. Det var noen hos oss som hadde sett slikt på nettet en eller annen plass. Headset, pistolhylster, tastatur og iPad var ting som kom opp.

Gry hos ABACUS tok utfordringen og leverte følgende forslag:

Stilig! Vi valgte ut to. Solbrillene og headset’et med «ledning» ned til iPhonen. Cornelis hos Promo 1 fikk ordren på t-skjortene og Kjersti hos Kalleberg Tekstiltrykkeri fikk den vanskelig oppgaven med å trykke. Slik ble resultatet.

Vi skulle så gjerne sagt at du kunne ta turen innom å få en slik, men det sa bare poff, så var de vekk :-) Du kan se flere bilder helt nederst i artikkelen.

Magasinet

Mye bra greier til å ha oppi kofferten så langt, men rosinen i pølsa var likevel magasinet som vi egenhendig produserte – med passion!

Ikke mindre enn 44 sider med program, informasjon om ting å ta seg til i København, en liten tekst om hver enkelt i reisefølget, kart og konkurranser.

Ingen bilder i hele verden kan rettferdiggjøre feelingen, man må faktisk holde det i hånden for å skjønne hva det er, hva det gjør med deg.

Våre ansatte har satt pris på det. Vist det fram til venner og familie. Lest om kollegaer og forberedt seg til turen.

Ikke minst har det blitt lett med lys og lykter etter Appex-stjerner! Vi laget nemlig en konkurranse hvor vi med gavmild hånd strødde Appex-stjerner rundt omkring i magasinet.

Den som finner alle kan vinne et gavekort på kr. 1000,- på Amanda Storsenter. Trekningen skjer i lunsjen nå på fredag.

Her kan du se et forstørret eksempel hvor vi har «gjemt» stjerner på soldatene på Amalienborg-bildet…

stars

Du kan se gjennom hele PDF’en nederst i artikkelen.

Appex Cashback

I magasinet introduserte vi også et nytt konsept som vi har kalt Appex Cashback.

Bakgrunnen er at det blir veldig kostbart å kjøpe billetter til alle på alt. Man ender derfor ofte opp med å velge ut noen få aktiviteter og det er selvsagt ikke alle som er like begeistret for det samme.

Derfor Appex Cashback.

Ideén er at man skal gjøre det man har lyst til, innenfor et på forhånd bestemt spekter av aktiviteter. Man legger ut for billetten, ta vare på kvitteringen og leverer Cashback-kupong og kvittering til regnskap i etterkant. Pengene tilbakebetales så på neste lønning.

Genialt – synes vi! Du leste først om det her hos Appex – alt annet blir etterligninger :-)

Vi gjorde forresten litt ekstra ut av kupongene. Må innrømme at vi ble inspirert av de gode gamle monopol-pengene.

Vi ville gjøre dem eksklusive. Hadde flere runder på Staples for å finne riktig papir, farget sådan, med glinsende overflate. Vi designet kupongene slik at navnet til hver enkelt også kom med.

De ble skrevet ut og kuttet til riktig størrelse på nyinnkjøpt kuttemaskin.

Deretter limte vi dem inn i magasinet på klargjort plass.

Phew!

Wrapping it up!

Mandagen den uken vi skulle reise var det nok en gang klart for dugnad. Med nøyaktig hånd ble koffertene åpnet og innhold lagt oppi – tilpasset hver enkelt i reisefølget.

Magasin med kuponger, t-skjorter, pique’er (i riktige størrelser) og flybilletter – og denne gang snudde vi koffertene når vi satte dem tilbake slik at navnene kom til syne.

Informasjon ble lagt ut i Axos – vårt Intranett. Ta med din koffert når du går i dag, åpne først når du kommer hjem og har fått roen.

Hvilken fantastisk reaksjon vi fikk den kvelden, og dagene som fulgte!

Så bar det på tur!

Her har gjengen akkurat ankommet Kastrup. Noen synes jo det var ekstra stas at vår hyggelige sjåfør tok imot oss med Appex-skilt med bilde av undertegnede og et søtt lite rødt hjerte under. Grete! :-)

Oi, oi, dette ble mye…

…men vent, vi har mer!

Etter fredagens felles middag med noko attåt på Hard Rock Café, når de ansatte kom tilbake på hotellrommet, ble de møtt av hvitvin og sjokolade.

Spesiallagde etiketter var møysommelig skrevet ut og sendt til Danmark uken før. KTM sin agent hadde vært på plassen, klistret på innkjøpt vin og sjokolade og satt ut på rommene som avtalt.

Fordi vi fortjener det! Reaksjonene lot ikke vente på seg.

En fantastisk helg!

Det hersker nesten en elektrisk stemning rundt det vi har opplevd sammen i helgen. Bare gode ord å høre, til og med været var kanon!

Vi toppet dessuten det hele lørdag kveld med show og middag på Wallmans Salonger. Veldig bra – kan virkelig anbefales.

Kollega Solberg er Bruce Springsteen fan på sin hals og jeg tuller ikke, han hadde tårer i øynene når artistene fremførte en Bruce-medley av de sjeldne.
v_1

Det var ellers meget god stemning på de fem Appex-bordene, og 4-retteren smakte. En herlig gjeng. En herlig kveld!

Takk!

Tusen takk for turen og takk til alle våre leverandører, særlig Grete hos KTM som virkelig har stått på for oss.

Bla i magasinet

Her kan du bla i hele PDF’en.