WordPress er verdens mest populære publiseringssystem. Men er virkelig WordPress løsningen på alt?

You had one job

I forrige uke ble jeg oppringt av en lettere frustrert designer som jobber i et av de mange flinke byråene i distriktet.

Vedkommende spurte – veldig pent – om jeg hadde anledning til å se på WordPress-installasjon de hadde fått satt opp av en annen leverandør.

Designeren stusset på om det virkelig måtte være slik når en jobbet med innhold i WordPress, måtte forholde seg til mer eller mindre uforståelige kodelinjer?

Kode? Rare greier, tenkte jeg.

Da jeg logget meg på løsningen, forsto jeg raskt hva vedkommende mente:

 

Et representativt illustrasjonsbilde. Grøss. Kilde: Codecanyon.net

Wow. 

WordPress skal jo liksom være så bra og enkelt å jobbe med, og dette var jo et bevis på det komplett motsatte. Hva har gått galt?

Før vi går videre, la oss ta et steg tilbake og se på hva et CMS faktisk er.

CMS what?

CMS står for Content Management System. På norsk kan vi velge å oversette det til noe sånt som innholdsadministrasjonssystem, men vi endte heldigvis opp med ordet publiseringsløsning, eller publiseringssystem.

Det finnes hundrevis, ja kanskje tusenvis, av forskjellige CMS-plattformer der ute.

Dersom du har skrevet et blogginnlegg, lagt ut et produkt i en nettbutikk, oppdatert et skjema på firmaets intranett, eller redigert en om oss-side på nettstedet ditt, har du jobbet i et CMS.

Alle CMS-plattformer har én ting til felles: De gjør det mulig for deg og meg å publisere innhold på internett.

World dominance

I Appex har vi, som du allerede har forstått, lagt vår elsk på WordPress.

Vi er ikke alene om det. I følge builtwith.com er nesten en tredjedel av alle nettstedene i verden bygget med WordPress.

I skrivende stund finnes det 1 267 749 800 nettsteder på internett. Nesten en komma tre milliarder. Omtrent 400 millioner av disse er utviklet med WordPress, hvorav Appex har bidratt med rundt 250 nettsteder.

Noen av CMS-plattformene på markedet er fryktelig rigide og komplekse, og beskyttet av kostbare lisenser.

Andre plattformer, som WordPress, er usedvanlig enkle å forholde seg til, basert på åpen kildekode-prinsippet, gratis å laste ned, og en står fri til å bruke og modifisere systemet som en selv vil.

Hvis du skal slå inn en spiker, hersker det liten tvil om at en slegge vil få jobben gjort. Men vil det ikke være mye mer fornuftig å bruke en hammer?

There’s no secret sauce

Tilbake til historien fra virkeligheten om den frustrerte designeren som måtte forholde seg til uforståelig kode.

Her har altså WordPress-utvikleren gitt kunden en rusten skrutrekker som verktøy for å slå inn en spiker. Så utrolig frustrerende, tungvint og unødvendig. Og ikke minst dyrt. Det finnes få ting i verden som er dyrere enn dårlig arbeid.

Moralen er at WordPress på ingen måte er en plattform som automatisk forvandler ditt nettsted til en Tesla Model X.

WordPress er simpelthen et verktøy som gir oss som brenner for faget, og som besitter den nødvendige fagkompetanse og lidenskapen, muligheten til å bygge alt fra enkle, minimalistiske hytter, til moderne og komplekse skyskrapere.

WordPress gir oss friheten til å designe, utvikle og tilrettelegge et nettsted som ivaretar den viktigste funksjonen et nettsted skal ha:

Å gjøre det enkelt for deg, via godt innhold, å selge et budskap, et produkt eller en tjeneste.

Problemet er at WordPress vel så gjerne kan være verdens dårligste og treigeste plattform for administrasjon av innhold. Dessverre.

WordPress sine største styrker – tilgjengelighet, enkelhet og fleksibilitet – er samtidig dens største svakheter.

3 second rule

Du har tre sekunder på å overbevise den besøkende om at det er deg, og ikke en av de utallige konkurrentene der ute, den besøkende skal kjøpe noe av.

«If they don’t find what they’re looking for in those 3 seconds you’ll lose them, and most will never return.»

Når jeg googler navnet på din bedrift, er det nettstedet ditt som kommer opp øverst i søkeresultatene. Jeg klikker meg inn. Du har tre sekunder på å selge inn budskapet ditt til meg på en overbevisende måte, ellers løper jeg av gårde.

Snakk om viktigheten av et bra førsteinntrykk.

Og snakk om viktigheten av å ha et CMS som hjelper deg med å produsere godt innhold, og som ikke står i veien for deg.

I et senere blogginnlegg skal vi vise deg hva Appex sin tilnærming til enkel og effektiv innholdsproduksjon i WordPress er.

Og husk: Ta kontakt med Appex neste gang du har behov for å slå inn en spiker, så skal vi sørge for at du får utlevert riktig verktøy.