Haugesund Lufthavn Karmøy (HAU) er blant de mest punktlige flyplassene i Norge og frakter årlig over 600.000 passasjerer.

Bakgrunn

Etter vedtak i Samferdselsdepartementet skulle driften av Haugesund Lufthavn Karmøy settes ut til et privat selskap i mai 2019. Lufthavndrift AS ble tildelt konsesjonen og Appex fikk oppdraget med å utarbeide ny identitet, systemer, web, fasade og annet materiell.

Visuell identitet

Interessen for vikinger er en økende global trend og markedsføringen av regionen vår som «Homeland of the Viking Kings» er allerede godt etablert.

Etter kartlegging av mål, marked og målgrupper valgte vi å bygge videre på regionens kobling til vikingtiden. Men vikingene opererte på hav og land – ikke i luften. Så hvilken fellesnevner kunne det være mellom fortidens vikinger og dagens flyplassdrift? Vi kom fram til ett bindeledd – nemlig navigasjon!

Mange tror at vikingene brukte sola som kompass i form av solbrett, peileskiver og halvhjul. I dagens navigasjon er et sentralt instrument Attitude Indicator som viser om nesa på flyet peker mot horisonten, oppover eller nedover.

Med dette som utgangspunkt lot vi fortidens og nåtidens navigasjons- og kommunikasjonsformer møtes i en moderne kontekst i utformingen av den nye visuelle identiteten til Haugesund Lufthavn Karmøy.

Logo

I tillegg til navigasjon, som danner grunnlaget for den visuelle utformingen, kan vi også koble på annen symbolikk. For eksempel visualiserer logosymbolet en tydelig take off, men også at flyplassen nå står på egne ben. Den horisontale linjen representerer målet, det flyplassen jobber mot, men samtidig også enden av rullebanen der flyet tar av.

Sirkelformen i logoen representerer jordkloden og at vi har verden som vårt marked. I reisesammenheng handler det mye om tid og klokkeslett, og kombinasjonen av sirkelformen med skyggen i midten trekker assosiasjoner til en klokke.

Grafisk materiell

Visuelt regelverk og maler for kommunikasjon på analoge og digitale flater har vi samlet i selskapets profilhåndbok. For å skape et helhetlig uttrykk av identiteten, har vi også vært involvert i design av trafikkskjermer, bekledning, skilt, flagg, fasade på flyplassen, animasjoner til sosiale medier og andre grafiske elementer.

Nytt nettsted

Fokuset på flyplassens nye nettsted, flyhau.no, er brukervennlighet og enkel tilgang til viktig informasjon for reisende og andre brukere.

For å skape et levende og lett uttrykk, har vi brukt luft og animasjoner. Rutetider, samt tabellen for avgang og ankomst, er sanntids data som automatisk oppdateres. Booking av parkering og Taxfree-tilbud er linket ut til egne eksterne sider levert av henholdsvis Apcoa Parking og DP Reklamebyrå.

Systemutvikling

Som en del av leveransen har vi også utviklet et rollebasert kort- og adgangskontrollsystem for distribusjon av besøkskort og innkjøringsbevis for de ansatte på Haugesund Lufthavn Karmøy.

Systemet bruker Azure AD til autentisering og er koblet med Apcoa fordelsparkering. Vi har integrert spesielle printere fra to ulike leverandører for utskrift av henholdsvis besøkskort og permanente ID-kort.

Det å overta en flyplass er ikke noe man gjør hver dag. Det innebærer mange oppgaver knyttet til identitet, profilering, produksjon, kommunikasjon, ja - listen er lang. Appex har hjulpet oss hele veien og sammen har vi funnet og formet gode løsninger på våre oppgaver. Vi er veldig fornøyde med resultatet!

— Pål Visnes, kommersiell leder Lufthavndrift

Sissel Jacobsen
Salgsleder system
+47 957 69 382

Pål Osmundsen
Salgsleder web og kommunikasjon
+47 416 07 871

Kan vi hjelpe deg med noe av det samme?
Skriv inn din e-postadresse og vi tar kontakt!