Med visjonen «Vi gjør det kompliserte enklere» ønsket OEC Gruppen å utvikle ny grafisk profil og nytt nettsted.

Appex og Solo Førland har gjennomført prosjektet og vi kan skrive under på at dette virkelig har vært en øvelse i å forenkle det kompliserte.

Utfordringen

OEC Gruppen består av tre selskaper – OEC Consulting, Hospitalitet og Optio FM. Disse har inntil nylig markedsført seg som tre ulike selskaper, med egne visuelle identiteter, logoer, nettsted og annet profilmateriell.

Oppgaven som vi skulle løse var:

  • Utvikle en identitet som samler alle selskapene under ett og samme uttrykk.
  • Selskapene skal bevare noe av sin egenart, og selskapsnavnene skal beholdes.
  • Selskapene skal profileres likeverdige.
  • Design og utvikle et nettsted for Gruppen, som viser bredden i markedsområder og tjenester, samtidig som alle tre selskapene synliggjøres.
  • Ta høyde for fleksibilitet – logo som kan brukes på flere flater, i ulike sammenhenger, med ståsted i Gruppen eller enkeltselskap.
  • Sørge for at OEC Gruppen differensierer seg fra sine konkurrenter.

ENKEL skulle være et nøkkelord for profil, kommunikasjon og nettsted.

Prosessen

Vi har hatt et tett samarbeid fra oktober 2012 og frem til juni 2013. Gjennom flere workshops har vi jobbet med målgrupper for de tre selskapene, identifisert brukerbehov, konkretisert mål for profil og nettsider, utviklet konsept og design.

Kunden har vært en aktiv bidragsyter i utformingen av konseptet, og gjennom hele design- og utviklingsprosessen.

Løsningen

De tre selskapene har fått et felles logosymbol, som kan stå alene eller sammen med et eller flere selskapsnavn. Dette øker fleksibiliteten til gruppen. Logosymbolet presenterer enkelhet samtidig som det ivaretar historikken og navnet.

Det er utviklet en fargepalett, hvor hvert selskap profileres med sin farge (bevare selskapenes egenart). Det er også utviklet et mønster som skal kjennetegne gruppen, og som gjenbrukes på digitale og fysiske flater.

Profilen er implementert på nettstedet, i tilbudsmaler, presentasjoner, visittkort, samt inkludert i miljødesign i OEC Gruppens nye lokaler på Lysaker i Oslo.

”Folkene er alt” har vært et annet viktig prinsipp for nettsidene. Gjennom å løfte frem de ansatte vil vi vise frem hvem de egentlig er, og gjøre det enklere for sluttbrukeren å kontakte selskapene.

De tre selskapene presenteres nå sammen på ett nettsted bygget på publiseringsløsningen WordPress. Nettstedet viser bredden i tjenester på tvers av selskapene, samtidig som det fremgår hvem som har levert hvilke prosjekter.

Løsningen er responsiv og fungerer i alle skjermstørrelser.

”Gjøre det kompliserte enklere”. Det å vise frem hva Gruppen jobber med og hvilken kompetanse de sitter på har, sammen med kontaktinformasjon, vært prioritert innhold. Med den konsekvens at mye annen informasjon har blitt kuttet.

Resultatet

Vi er veldig stolte av det endelige resultatet! Nettstedene har gått gjennom en kraftig slanking og OEC Gruppen er en kunde som har våget å prioritere for å få frem ønsket budskap. Vi håper det fremstår enkelt utad – det er målsettingen.

Det er langt mer komplekst i backend :-)

Hein Tore Tønnesen
Leder Consulting
977 33 822

Kathrine Kittang
971 57 677

Interessert i tilsvarende løsning? Skriv inn din e-postadresse og vi tar kontakt!