Hva er egentlig remarketing, hvordan fungerer det og hvordan setter du det opp?

Alle har vel i dag fått med seg disse annonsene som nærmest forfølger deg. Skriv «hotel London» inn i et Google søk – klikk på øverste annonse, så kan jeg garantere at du har det gående med «London annonser» i ukesvis :-)

Typiske eksempler på bedrifter som kjører tung remarketing er store nettbutikker som Zalandobooking.comXXL.no og mange flere. Du har gjerne klikket på en lenke fra et av deres tilpassede nyhetsbrev -> klikket inn på en vare som du synes er interessant, men forlatt nettsiden uten å fullføre kjøpet? Neste gang du åpner nettleseren på PC eller mobil får du på «mystisk-vis» opp annonser for akkurat det produktet du klikket på.

remarketing-xxl
Denne typen adferd-basert markedsføring kalles remarketing (eller retargeting).

En ser nesten ikke annen reklame enn akkurat den varen du klikket inn på. Dette er selvsagt ingen tilfeldighet.

Remarketing annonser har som regel langt høyere klikkrate og konverteringsrate enn andre annonser, noe som igjen fører til at de blir prioritert av annonsenettverkene når deres algoritmer bestemmer hvilke annonser som skal vises for akkurat deg.

Definisjonen

Behavioral retargeting (also known as behavioral remarketing, or simply, retargeting) is a form of online targeted advertising by which online advertising is targeted to consumers based on their previous Internet actions. Retargeting tags online users by including a pixel within the target webpage or email, which sets a cookie in the user's browser. Once the cookie is set, the advertiser is able to show display ads to that user elsewhere on the internet via an ad exchange.

Hvem bør kjøre remarketing annonser?

Bør alle bedrifter ha remarketing annonser som en del av markedsplanen? Ja, de aller fleste kan og bør på et eller annet nivå ha en remarketing strategi på plass, men det er stor forskjell på hvilken funksjon remarketing annonseringen har for den enkelte bransje og hvor viktig den er.

Alle bedrifter som har en nettside hvor de selger varer eller tjenester online BØR bruke remarketing annonsering. Dersom en kunde har lagt en vare i «handlekurven» uten å fullføre kjøpet, kan jeg love at det er lettere å få denne kunden til å fullføre kjøpet hvis du viser frem det aktuelle produktet i form av fristende bannerannonser.

Det finnes alltid alternative produkter og tjenester til de din bedrift leverer, og det har aldri vært lettere å undersøke alternativene online. Du må altså sørge for å holde på kundens oppmerksomhet og interesse. Hvis din Facebook annonse har fått en potensiell kunde interessert i en ny bil, er sannsynligheten stor for at kunden også sjekker opp andre bilmerker/modeller, før en endelig avgjørelse blir tatt. En remarketing annonse sørger for at ditt produkt ikke blir glemt – men holdes «top of mind».

Se lenger nede i artikkelen hvordan du steg-for-steg kommer i gang med remarketing på en av de vanligste annonseringsplattformene – Google Adwords.

remarketing-meme

Hvorfor bør du bruke remarketing annonser?

  1. Remarketing er (i de aller fleste tilfeller) den mest kostnadseffektive annonseringsmetoden
  2. Mulig å skreddersy annonser som er tilpasset kundens behov og interesse
  3. Fleksibel budsjettering – som ved annen digital annonsering, står en fritt til å justere budsjett ved behov
  4. Utrolig sterkt virkemiddel med potensiell høy avkastning (ROI)
  5. En glimrende måte å sikre «top of mind» til de som har vist interesse for produktet ditt

Slik setter du opp remarketing i Google Analytics

Steg for steg:

For å kunne drive med med remarketing i Google sitt annonseringsunivers må du først få et par ting på plass:
1. Installer Google Analytics – (gratis analyse webanalyseverktøy)
Her lager du sporingskode som må legges inn i koden på nettsiden din (de aller fleste har dette på plass allerede)

2. For å kunne få noe utbytte av remarketing listene som du lager i Google Analytics, må du opprette en Google Adwords konto. Likt som for de aller fleste Google produktene trenger du enten å ha en Google tilknyttet epost konto (via G Suit) eller en gmail for å opprette Adwords konto.

3. Da er det grunnleggende på plass. For å begynne å lage remarketing publikum som du kan vise målrettede annonser mot, må du gjøre noen systeminnstillinger i Google Analytics.

Klikk inn på «Administrator» nederst i venstre-menyen.

remarketing-google-analytics-1

Inn under midterste kolonne «område» i menypunktet «Sporingsinfo» må du klikke på «Datainnsamling»

remarketing-google-analytics-datainnsamling

Skru på «remarketing» og lagre (PS! Raporteringsfunksjoner for annonsering blir også skrudd på).

Remarketing-google-analytics-paa

Da er sporingen på plass, husk også å knytte opp Analytics kontoen til en Google Adwords konto for å kunne bruke remarketing publikummet til annonsering. Det gjøres i samme kolonne litt lenger nede på menypunktet «AdWords-tilknytning».

Klikk på den røde knappen «Ny sammenkoblet kontogruppe» – > velg så tilknyttet Adwords konto – > Lagre (PS! Dersom kontoen har flere «view» eller «vis» i den norske menyen – må du velge hvilket view som skal knyttes sammen med Adwordskontoen).

remarketing-google-analytics-knytte-sammen-adwords-konto

Til definerer du målgrupper – setter regler/kriterier for de forskjellige remarketing listene. Gå ned til «Målgruppedefinisjoner» og klikk på «Målgrupper» – > Klikk så på den røde knappen «Velg ny målgruppe».

remarketing-google-analytics-målgruppedefinisjon

Her har Google Analytics noen predefinert segmenter som kan være greie og begynne med. Husk at segmenter som genereres ikke har tilbakevirkende kraft, de begynner først å bygge opp remarketing lister når segmentene har blitt aktivert (på samme måte som «Goals/Mål» og flere andre ting i Google Analytics). Har du for eksempel en arrangementnettside, og planlegger å kjøre remarketing annonser, er det viktig å sette opp remarketing regler så tidlig som mulig, slik at du får kapitalisert på trafikk generert fra andre markedsaktiviteter.

I tillegg til de forhåndsdefinerte segmentene, kan man lage remarketing regler basert på de aller fleste dimensjonene som er sporbare i Google Analytics.

Et søkt eksempel for å vise hva som er mulig:

Velg: Kun besøkende med IP i Haugesund – > Mellom 45-60 år -> Som har vært inne på nettsiden vår mer en 50 ganger.. -> og spilt av den siste Vimeo-videoen vi har laget for Aquacom. Riktignok et smalt publikum, men det lar seg gjøre. Det er uansett verdt å nevne at Google Adwords har en nedre grense på 100 aktive besøkende siste 30 dager for at du skal kunne vise Display banner (og 1000 aktive besøkende på «søkeords-remarketing»).

Til slutt noen tips for å lykkes med remarketing!

  1. Know when to stop! Ingenting er verre enn å få det samme tilbudet om og om igjen hvis du allerede har kjøpt varen. Tips – legg inn eksklusjon på personer som har fullført kjøp. Legg også inn «Frequenzy cap», altså antall eksponeringer hver kunde skal få av den enkelte annonsen.
  2. Bruk denne muligheten til å fortelle en historie om bedriften din eller produktet ditt. Sekvensiell remarketing er en glimrende måte å kontrollere hvordan du presenterer produktet ditt. Eksempel: Første gang en person har besøkt nettstedet -> vis brand film (fungerer veldig bra med Facebook remarketing, flere detaljer om FB remarketing i senere blogginnlegg). To uker senere, dersom kunden ikke har gjort som du ønsker -> vis produktet eller annonse med uttalelser fra andre kunder som er fornøyd med varen osv.
  3. Definer verdi på de ulike remarketingsegmentene og juster klikkbudet (cpc – annonsepris per klikk) etter verdi. Eksempel: En kunde som har lagt 4 varer i handlekurven uten å fullføre kjøpet bør ha en høyere verdi enn noen som kun har besøkt forsiden på nettstedet 1 gang. Eller om du bruker remarketing mot nye potensielle investorer som har besøkt «Invester i selskapet vårt! –  siden, så kan disse ha 100x høyere verdi.

I tillegg til remarketing på Google, finnes det i dag mange andre annonseringsplattformer som gir mulighet for remarketing, blant annet: Adroll, Bing, Schibsted, og ikke minst Facebook.

Vi tar for oss annonsering på Facebook og bruk av Facebook Business Manager ved en senere anledning, så følg med!

Interessert i å lære mer om digital annonsering?
Skriv inn din e-postadresse og vi tar kontakt!