Facebook-konkurranser er en enkel måte å skape engasjement og markedsføre bedriften din på, men om du ikke holder deg til reglene kan det få konsekvenser.

Du har allerede sagt ja

Som så ofte før har du også denne gang krysset av i boksen for: «Jeg bekrefter at jeg har lest og godkjenner vilkårene» og klikket «neste». Vel uvitende om hva du nettopp har sagt ja til. Det var vilkårene for kampanjer på Facebook du ikke hadde lest :-)

Men det har vi — og det er mange bedrifter som synder. Som en følge av brudd på reglene kommer noen bedrifter dårligere ut i algoritmen til Facebook (som betyr mindre spredning av innhold), andre blir faktisk utestengt. La det ikke bli deg!

Retningslinjene

Alle konkurranser på Facebook, der det kåres en vinner, faller inn under Facebook «promotion guidelines» eller «vilkår for Facebook-sider«.

Her får du servert en oppdatert guide til de viktigste tingene du KAN og IKKE KAN gjøre når du skal gjennomføre en Facebook-konkurranse for din bedrift. Det er små smarte nyanser mellom rett og galt.

Bildet hentet fra Wikimedia

Tagging

Retningslinjene er klar i sin tale: ”Du må ikke tagge innhold feilaktig eller oppmuntre brukere til å tagge feilaktig innhold.”

Du kan med andre ord ikke oppmuntre noen til å tagge seg selv eller andre i bilder de ikke er med i. Dette vil bli oppfattet som spam.

  • Du kan ikke si: «Tagg en venn som vil vinne premien» eller «Tagg tre venner for å bli med i konkurransen».
  • Du kan si: «Kjenner du noen som liker premien?»

Deling

I vilkårene for kampanjer pkt. E, 3 står det: «Det er ikke lov å oppfordre deltakerne til å bruke sine personlige tidslinjer og venneforbindelser til å administrere en konkurranse.»

Deling blir med andre ord oppfattet som spam, og dette har til hensikt å ivareta brukernes interesser med tanke på for eksempel svindel. Du kan altså fint dele konkurransen fra en bedriftsside eller en tredjeparts applikasjon, men det er ikke lov å bruke personlige profiler i promoteringen.

  • Du kan ikke si: «Del konkurransen på veggen din for å øke vinnersjansene» eller «del konkurransen med vennene dine for å delta».
  • Du kan si: «Hvem av dine venner vil helst vinne premien?»

Du må fraskrive Facebook ansvaret

Facebook vil ikke ha noe med konkurransen å gjøre, og har derfor oppfordret alle som kjører konkurranser om å fraskrive plattformen alt ansvar. Dette kan du for eksempel gjøre ved å skrive en lignende setning som dette:

«Konkurransen er på ingen måte sponset, administrert eller knyttet til Facebook.»»

Det betyr at du kjører kampanjen på egen risiko.

Dette har du lov til

Din bedrift kan premiere vinnere av konkurranser for følgende innsats:

  • Like siden
  • Kommentere et innlegg
  • Like et innlegg

«Lik siden vår for å bli med i denne konkurransen». Når du søker på konkurranseregler for Facebook kan du bli forvirret om denne setningen er lov eller ikke. Såvidt jeg kan se står det ikke noe om at den er forbudt i Facebook sine vilkår. Det vil ikke det gå ut over noen andre om du liker en bedrift sin side og det er vanskelig å argumentere for at det skal oppfattes som spam.

Det som derimot kan være greit å ha i bakhodet er såkalt «likefarming» eller svindel, der tilsynelatende store bedrifter lover heftige premier (ofte for godt til å være sant) for å høste likes til en side som de selger på svart marked senere. Som potensiell deltaker er det viktig at du sjekker at siden er reell før du deltar i en konkurranse!

Eksempler på formuleringer innenfor retningslinjene:

  • «Lik innlegget for å bli med i konkurransen»
  • «Kommenter hvor du skal kjøre med bilen om du vinner.»
  • «Send oss en DM med hva du skal bruke premien til.» NB! Kan risikere mange meldinger eller dårlig engasjement.
  • Du har også lov til å premiere når et visst antall følgere er nådd. «Vi trekker en heldig vinner når vi har nådd 4000 følgere».

Målet med kampanjen

Husk å tenk nøye gjennom hva som egentlig er målet med kampanjen og hvilken effekt det har. Ønsker du flere likes på siden? Hva er risikoen for «tomme» likes, følgere som ikke bryr seg eller engasjerer seg i din bedrift, men bare venter på neste konkurranse. Se eksempelet med Burger King Norden under.

Som så mange andre delte vi ut gratis ting for å skaffe oss «likes» da Facebook var nytt og spennende. Vi kjøpte oss venner, og har fått som fortjent. Blant våre fans er det med andre ord en hel gjeng av folk som egentlig ikke er fans, men som kun henger igjen i tilfelle vi deler ut mer gratis greier. Det er ikke sånn vi vil ha det.

— Sven Hars, markedsdirektør for Burger King Norden.

Hold deg til regelverket

«Alle andre gjør det jo» holder ikke om Facebook setter ned foten. Du kan først få en advarsel, og deretter kan konsekvensene være at de stenger hele eller deler av siden din uten mulighet for å gjenopprette den. Mildere sanksjoner kan være at de straffer bedriftssiden med færre visninger.

Det mest kjente eksempelet her til lands er Lille Vinkel Sko som mistet 20.000 følgere og fikk siden sin stengt uten forvarsel.

Appex anbefaler

I Appex synes vi det er dumt å risikere tid, arbeid og kostnader man har brukt for å bygge opp en god side med mange følgere og anbefaler å forholde deg til retningslinjene som er satt. Les nøye i gjennom vilkårene som du finner nederst på bedriftssiden din.

Klikk på betingelser nede til høyre på Facebook-siden for å finne vilkårene (markert med rødt).

Trenger du hjelp til utforming av Facebook-kampanjer? Skriv inn din e-post adresse så tar vi kontakt!

Ingrid Ryland
Community Manager
926 31 152

Ønsker du å vite mer? Ta kontakt!