Great Place To Work

Blogg: 10 gode grunner til å gå social

espen

Espen Eik

4. januar 2013

Betegnelsen sosiale medier er ny for mange. Kort fortalt er dette medier hvor store folkemasser kontrollerer strømmen av kommunikasjon, og hvor det er kunden som bestemmer.

Den som er opphavet til informasjonen eier ikke resultatet. Man kan kun prøve å påvirke kommunikasjonen i ønsket retning og delta i dialogen.

I dag er det hva venner (kunder) anbefaler i de sosiale mediene og hvordan disse diskuterer seg i mellom som er viktig.

Dårlig PR, i form av negativ omtale, kan være ekstremt forstyrrende og skadelig for merkenavnet ditt.

Derfor er det nødvendig med en god plan før du inkluderer sosiale medier som et virkemiddel i din markedsføring.

Jeg har oppsummert 10 gode grunner til at din virksomhet bør vurdere å bruke sosiale medier som en integrert del av bedriften:

1Kunden din ER der. Ja, faktisk – uansett størrelse på din bedrift – dine kunder er på Facebook, Twitter, YouTube og flere av disse forskjellige kanalene for sosiale medier. Og skulle du likevel være en av de få som ikke har noen kunder på sosiale medier, har garantert konkurrenten din noen – så hvorfor ikke holde øye med dem?

2De aller fleste er klar over at man som sosial i det «virkelige» liv skaper relasjoner. Det samme gjelder for sosiale medier. Relasjoner er viktig med tanke på videre utvikling av din bedrift.

3Ved bruk av sosiale medier kan man til enhver tid måle og ta ut statistikk. Aktiv bruk av statistikken gjør deg i stand til å planlegge gode kampanjer både online og offline.

4Sosiale medier skaper ambassadører for din bedrift.

 
5En god og synlig profil med nyttig dialog skaper entusiasme blant dine ansatte, og hva er vel bedre enn en stolt ansatt med masse glød for det dere skaper, selger eller bidrar med?

6Med en godt gjennomtenkt plan for sosiale medier kan man skape en god merkevare som over tid kan vokse og sørge for økt vekst i din bedrift.

7Sosiale medier er ikke nødvendigvis bare en kanal for annonsering og direkte markedsføring, men også en kanal for kommunikasjon og hvor du som bedrift kan synliggjøre dine tjenester på en sosial måte, hvor du i en jordnær setting kan tiltrekke seg oppmerksomhet.

8Om du ønsker å spre et budskap raskt, er sosiale medier og viral markedsføring den mest effektive måten i dag.

9Hva sier dine kunder om din bedrift? Hva liker de? Hva er de misfornøyd med? Bruk sosiale medier til brukerundersøkelser/markedsundersøkelser og bruk disse i videre utvikling av din bedrift.

10Din bedrifts nettverk forventer at de finner deg i de mest populære kanalene for sosiale medier.

Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, Instagram, Pinterest og Google+ er alle plattformer for sosiale medier. Dette er nettsteder hvor mennesker er sterkt tilstede og hvor du som virksomhet kan være tilstede, så lenge du har en valgt strategisk og profesjonell tilstedeværelse.

social

Facebook er i dag kanskje verdens viktigste nettsted og over halvparten av Norges befolkning har konto. Mengden av informasjon som hver enkelt bruker legger igjen er det som gjør nettstedet utrolig viktig for bedrifter og organisasjoner.

Muligheten for å nå ut til mennesker basert på alder, sted, interesser, sivilstatus etc. er uvurderlig for deg som virksomhet, spesielt om man bruker Facebook til direkte annonsering.

Hvordan er din strategi for sosiale medier? Har du en etablert plan for hvordan din virksomhet kommuniserer med dine kunder og tilhørere? Kan vi hjelpe?

4. januar 2013

Kommentarer